Gildesal regler

Hej

Et hurtigt spørgsmål, som jeg ikke selv har kunne finde et kvalificeret svar på.

Er en gildesal at betragte som “bolig” kvadratmeter?
Gerne med en forklaring - hvis muligt ;)

på forhånd tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, men du kalder den blot hobbyrum
Ja - ethvert rum der IKKE har en special funktion - (som køkken, bryggers, depot på loft, entre) - er at betragte som værelse også selv om det anvendes som hobbyrum eller gildestue

https://instruks.bbr.dk/antalvaerelser/0/30

Når FRISK referer til Hobbyrum, så er det nok fordi denne betegnelse nogle gange anvendes for rum der ikke har samme standard som rum til beboelse - mht lys- og lydforhold, isolering og adgangsvilkår - eller mest typisk hvis der i en ældre lade indrettes et hobbyrum, værksted eller gildesal, som ikke er bygget sammen med boligen.

MEN - hvis din gildesal er opført til boligstandard og ligger med direkte adgang fra resten af boligen er det at betragte som et værelse. 

Mvh Troels
Hej Troels

Mange tak for forklaringen og henvisningen.
For at opsummere, og som jeg forstår beskrivelsen i BBR og din tolkning:

En gildesal er et værelse (bolig kvadratmeter) når den er opført med direkte adgang fra beboelse. Yderligere skal den have sådan en beskaffenhed/standard at den kan bruges til beboelse (isolering, lys, adgangsforhold)

Hvis en gildesal ikke ligger i direkte forlængelse af boligen, er den som udgangpunkt ikke beboelsekvadrameter, selvom den er opført iht. Br krav vedr. energiforbrug, adgangsveje osv.

Er dette korrekt fortolket
Det er korrekt fortolket, at det er sådan jeg fortolker det  

Det bedste ville nok være at kontakte forvaltningen i kommunen - men det er jo ikke sikkert de giver dig det svar du vil have. 

Mvh Troels
Annonce
Hej Troels.
Hehe - yes det er problemet med sådanne forskrifter/love, de kan tolkes på vidt forskellige måder :S

​Mange tak for inputtet! 
Kort forklaring, men det var det jeg mente med hobbyrum. Ligesom et anneks, der beskrives som havehus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis