Gildesal regler Zenofexxx 64 25-01-2021 23:21 HejEt hurtigt spørgsmål, som jeg ikke selv har kunne finde et kvalificeret svar på.Er en gildesal at betragte som “bolig” kvadratmeter? Gerne med en forklaring - hvis muligt ;)på forhånd tak! 7 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
TRRA 1291 2770 26-01-2021 08:49 Ja - ethvert rum der IKKE har en special funktion - (som køkken, bryggers, depot på loft, entre) - er at betragte som værelse også selv om det anvendes som hobbyrum eller gildestuehttps://instruks.bbr.dk/antalvaerelser/0/30Når FRISK referer til Hobbyrum, så er det nok fordi denne betegnelse nogle gange anvendes for rum der ikke har samme standard som rum til beboelse - mht lys- og lydforhold, isolering og adgangsvilkår - eller mest typisk hvis der i en ældre lade indrettes et hobbyrum, værksted eller gildesal, som ikke er bygget sammen med boligen. MEN - hvis din gildesal er opført til boligstandard og ligger med direkte adgang fra resten af boligen er det at betragte som et værelse. Mvh Troels
Zenofexxx Trådstarter 64 26-01-2021 11:28 Hej TroelsMange tak for forklaringen og henvisningen.For at opsummere, og som jeg forstår beskrivelsen i BBR og din tolkning:En gildesal er et værelse (bolig kvadratmeter) når den er opført med direkte adgang fra beboelse. Yderligere skal den have sådan en beskaffenhed/standard at den kan bruges til beboelse (isolering, lys, adgangsforhold)Hvis en gildesal ikke ligger i direkte forlængelse af boligen, er den som udgangpunkt ikke beboelsekvadrameter, selvom den er opført iht. Br krav vedr. energiforbrug, adgangsveje osv. Er dette korrekt fortolket
TRRA 1291 2770 26-01-2021 11:41 Det er korrekt fortolket, at det er sådan jeg fortolker det Det bedste ville nok være at kontakte forvaltningen i kommunen - men det er jo ikke sikkert de giver dig det svar du vil have. Mvh Troels Annonce
Zenofexxx Trådstarter 64 26-01-2021 11:54 Hej Troels.Hehe - yes det er problemet med sådanne forskrifter/love, de kan tolkes på vidt forskellige måder :S Mange tak for inputtet!
Frisk 874 27-01-2021 06:33 Kort forklaring, men det var det jeg mente med hobbyrum. Ligesom et anneks, der beskrives som havehus.