Montere glas i en metalramme

Godaften,

Jeg skal prøve at forklare det så godt jeg kan.

Ifbm. renovering vil jeg lave en gulvlem til et kælderrum. Min ide er at lave en ramme af stål til et stykke hærdet glas, men hvordan gør jeg dette? På en eller anden måde bliver jeg nød til at indkapsle glasset så det ikke kan rykke sig når lemmen åbnes, men jeg kan vel ikke svejse på rammen når først glasset er lagt i?

Jeg har vedhæftet et billede til inspiration

har I nogle råd, ideer eller erfaringer?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bare så jeg forstår - rammen skal bære vægt af glas, og dig når den er lukket? Dvs fastholdelsen er alene så glasset ikke falder ud når lemmen er åben - i så fald, hvad med klar silikone?
Korrekt. Jeg ved ikke i hvilket gradtal at lemmen vil åbne endnu, lad os antage 80 grader. Glasset vejer selvfølgelig også nogle kg., men du mener at en ‘åben’ ramme og så en silikone fuge kan holde fint på det?

Jeg kender ikke så meget til styrken i silikone, jeg prøver at læse lidt op på det

Tak.
Er ikke ekspert, men man laver jo selv store akvarier som alene er holdt sammen af silikone og dér må være et vist tryk på indefra. Alternativt kunne det måske være muligt at lave sider og bunden på rammen af U-profil sådan at du kan glide glasset ned. Så skal du bare have en “overligger” i toppen sådan at lemmen er pæn når lukket
lav rammen i vinkeljern , lav si en ramme tilsvarende der passer indvendig
skær glasset så der er rigeligt luft omkring
lim så glasset i med silikone , også lidt silikone oven på
skub så den inderste ramme ned omkring glasset så det er plant
efterfølgende kan du fuge de to rammer sammen
hvis du får en mekaniker til at lime med rudelim til biler så garantere jeg at det holder.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis