Tilkobling af vaskemaskine

Hej alle
Jeg er i gang med et større detektiv arbejde, ang. strømføring i huset. Jeg har denne kraftkontakt på badeværelset og jeg har mine bekymringer om det er rigtigt koblet. Der sidder fra venstre mod højre sort, grå, rød (jord   ), hvid og blå, så der burde vel være en nul (blå) og 3 faser, der er spænding på grå og hvid, og hvis jeg måler mellem blå og sort, pyha for et glimt der så kommer....

Er der noget helt galt, eller er det bare mig?
Og lad nu være med at råbe AUTORISATION!!

Pfh tak
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er fuldstændig rigtig koblet. Koblingen er fra venstre mod højre: sort-nul, grå -fase, rød-jord, hvid-fase og blå-fase.
Det er bare en ældre installation, der er helt OK.  Hvad er i øvrigt dit problem med den installation?
Hvis du skal tilslutte en vaskemaskine, så tilsluttes blå yderst til venstre, gulgrøn til rød og brun er valgfri til en af de andre.
Hvad mener du med at der kommer glimt, når du måler mellem blå og sort. Hvad måler du med?

fase
S. Fabrin skrev den 25-01-2021 12:48:59

Den er fuldstændig rigtig koblet. Koblingen er fra venstre mod højre: sort-nul, grå -fase, rød-jord, hvid-fase og blå-fase.
Det er bare en ældre installation, der er helt OK.  Hvad er i øvrigt dit problem med den installation?
Hvis du skal tilslutte en vaskemaskine, så tilsluttes blå yderst til venstre, gulgrøn til rød og brun er valgfri til en af de andre.
Hvad mener du med at der kommer glimt, når du måler mellem blå og sort. Hvad måler du med?

 Jeg har "målt" med et multimeter, mellem sort og blå, samt sort og grå, og der kom en gnist der smeltede spidserne. 

Når jeg brugte min polsøger, var der strøm i grå og hvid. 

Der er ikke strøm i blå-hvid, men det er der i sort-grå, det giver ikke rigtig mening for mig.
Hvilken indstilling havde du valgt på multimeter og i hvilke huller havde du dine ledninger ?

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det lyder, som om du har målt med strømområdet på dit multimeter og ikke voltområdet. At du ikke måler noget mellem sort og blå, tyder på en overbrændt sikring i fasen til den blå ledning. Det passer sammen med, at du ikke måler noget med din polsøger på den blå. Og lige til sidst så er der ikke strøm men spænding på. Jeg ved godt, at man siger, der er strøm på, men der menes spænding. Strøm er først når du måler på (måske) strømområdet med dit instrument. Hvad var det for øvrigt for et instrument?

fase
Jeg er desværre ikke den store elektriker, derfor har jeg også kun den billige udgave fra t-hansen, men vil mene den er rigtigt indstillet   
Ja jeg ved godt det er spænding og ikke strøm, der er på   
 
Jeg er ikke den store elektrikker
Annonce
Du er ikke den store elektriker, men du er blevet en erfaring rigere. Hvis billedet viser indstillingen på område og den røde måleledning sidder, hvor den sad da du målte, er instrumentet defekt. Det er i hvert fald defekt nu. Så er det over garantiperioden, så smid det ud.
Det er ikke et multimeter, jeg kunne drømme om at købe, men jeg er også miljøskadet med el.

fase
Fabrin....
Hvorfor tror du at laudas meter er blevet defekt ?
Det er i hvertfald ikke hvis det er anvendt som billedet viser, at det er suset af.
Det anderledes ved dette meter ift. din Fluke?, er at strøm-(for lave områder), og spændingsmåling har fælles bøsning....
Så jeg tror at røgen, stadig er indeni laudas meter. Det er som bekendt, først når røgen (som al elektronik er lavet af) slipper ud, at dimserne bliver defekte.

Jeg lægger lige et link til thansen, hvor billedet er lidt bedre.
Dog er Hansens fotograf ikke den store expert i el-teknik, for der sidder måleledningerne forkert.   .

https://www.thansen.dk/elektronik/elartikler/multimeter/n469331449/pn490975327/

God aften.

Update: Jeg kan godt se at laudas prøve pinde, ser ud som om de har været lidt misbrugt. Så måske er lauda ikke helt sandfærdig omkring tilslutning af meteret.

Men det helt afgørende, som Fabrin påpeger, er at det ikke er den blå der er nul i stikkontakten, men den sorte.
Ellers kunne det være at vaskemaskinen får en meget kort levetid.

Vh.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
El-mek67, grundlæggende tror jeg på de oplysninger, jeg får fra de, der stiller spørgsmål. Men når jeg ser på prøvepindene, viser de helt tydelige tegn på en kortslutning. Om der er givet forkerte oplysninger på grund af en erindringsforskydning, kan jeg ikke sige noget om. Dog er jeg ret sikker på, at hvis prøveledningerne har siddet i de viste bøsninger og instrumentet har været indstillet på ADC, vil instrumentet ikke overleve.
I øvrigt kan jeg ikke se nogen måleområder for AAC, hvilket jeg mener er en væsentlig mangel.

fase
El-mek67 skrev den 25-01-2021 20:33:07

Fabrin....
Hvorfor tror du at laudas meter er blevet defekt ?
Det er i hvertfald ikke hvis det er anvendt som billedet viser, at det er suset af.
Det anderledes ved dette meter ift. din Fluke?, er at strøm-(for lave områder), og spændingsmåling har fælles bøsning....
Så jeg tror at røgen, stadig er indeni laudas meter. Det er som bekendt, først når røgen (som al elektronik er lavet af) slipper ud, at dimserne bliver defekte.

Jeg lægger lige et link til thansen, hvor billedet er lidt bedre.
Dog er Hansens fotograf ikke den store expert i el-teknik, for der sidder måleledningerne forkert.   .

https://www.thansen.dk/elektronik/elartikler/multimeter/n469331449/pn490975327/

God aften.

Update: Jeg kan godt se at laudas prøve pinde, ser ud som om de har været lidt misbrugt. Så måske er lauda ikke helt sandfærdig omkring tilslutning af meteret.

Men det helt afgørende, som Fabrin påpeger, er at det ikke er den blå der er nul i stikkontakten, men den sorte.
Ellers kunne det være at vaskemaskinen får en meget kort levetid.

Vh.

 Så du mener jeg direkte lyver om hvordan jeg har målt..... Tak for lort ellers, og tak for venligheden   


Men tak til dig Fabrin, det blev jeg en kende klogere af     
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis