Er hvepse/fluespray blevet forbudt?

Både i mit job (seføli mest i sommerhalvåret)(med tilsyn af udlejningssommerhuse), men også privat har jeg ofte haft problemer med især hvepse, men også i privaten med andet "kravl" flyvende som kravlende, idet jeg bor lige op af en skov selv.

Før i tiden kunne man få en stor dåse af sådan en spray i ethvert større supermarked. Det stoppede så for et par år siden, siden har jeg købt dem hos "Harald Nyborg" som i øvrigt også var lidt billigere, men stadig hammerdyre sådan nogen, sikkert pga afgifter på gift.

Nu ser jeg til min gru at Harald Nyborg, heller ikke har dem mere - kun "miljøvenlige, giftfrie alternativer", som i bedste fald løser 5% af opgaven.

Jeg tænker at der garanteret er noget EU eller nogen inde over - lige som med "Roundup" i folks haver?

Og hvad er alternativet til hurtigt men sikkert at slå et hvepsebo ihjel, andet end ved skumringstid at fyre en gang gift op i hullet på boet ?

Kender i avt alternative steder man kan købe det ? Evt et andet sted i EU - uden det bliver ulovligt ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
PS. I privaten har jeg prøvet med de her "El-lampe-Zappere". Problemet er bare at de tiltrækker endnu flere flyvende insekter end de faktisk zapper, og så er man jo lige vidt? Der er også andre der forslår at efterlade noget søde, fx et glas vand blandet med sukker på altanen, så drukner de. Ja dav. Men det nytter ikke noget der kommer 1000 ekstra og de 100 af dem drukner jo ;)

Frygter bare lidt for den kommende sommer, for med den milde vinter får vi nok en sand "invasion" og jeg har kun 1½ dåse tilbage som jeg købte sidste forår.
For en del år siden købte jeg efter råd en dåse Staldchok mod lopper på mine høns. Da jeg mødte et væmmeligt hvepsebo i hækken lige ved terrassen noget tid efter fik de et 5 sekunders skud i indgangen. Så aldrig en hveps igen. Kan da vist fortsat købes. (selvom jeg ikke er den store fortaler for gift, så bryder jeg mig dog endnu mindre om lopper og hvepse)
Hr Scmidt men hvor købte du dem så henne?

Nu siger du "for en del år siden", så er de nok også udgået der? Pga en eller anden lam EU-lov?

Jeg er heller ikke fan af at sprede gift unødigt, men nu er det jo altså ikke folks gulerødder eller kartofler jeg spøjter det på jo ?

Det er også meget brugt i stalde kan jeg forstå, hvis man (og grisene) er særligt plaget af fluer.

Men vi snakker i små mængder, altså 2-3 dåser på et helt år, ikke noget jeg bruger hver dag ?
fuerzzz1 skrev den 25-01-2021 11:08:13

Hr Scmidt men hvor købte du dem så henne?

Nu siger du "for en del år siden", så er de nok også udgået der? Pga en eller anden lam EU-lov?

Jeg er heller ikke fan af at sprede gift unødigt, men nu er det jo altså ikke folks gulerødder eller kartofler jeg spøjter det på jo ?

Det er også meget brugt i stalde kan jeg forstå, hvis man (og grisene) er særligt plaget af fluer.

Men vi snakker i små mængder, altså 2-3 dåser på et helt år, ikke noget jeg bruger hver dag ?

 

Købte en stor dåse for ikke særlig mange penge et eller andet sted på nettet, synes stadig det ser ud til at kunne købes. Det med min modstand mod gift var ikke møntet på dig, mere for at jeg ikke selv skulle lyde som den helt store giftfanatiker...
Annonce
Du kan købe stald chok her  link 120 Kr dåse Der skal godt nok bestilles for over 299 for at få gratis fragt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det du søger https://www.linds.dk/staldchok-fluespray/?gclid=EAIaIQobChMIkJCShN637gIVFvuyCh2LoAqeEAYYBSABEgKVEfD_BwE

Jeg har købt noget der hedder Trinol 810.
Det er en pumpesprayflaske og har været yderst effektiv mod et hvepsebo under mine udhængsbrædder.
Der står det kan bruges mod alle krybende og flyvende insekter....

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis