Integreret loftemhætte, men måske et mellemspær i vejen

hej alle
Vi ville installere en integreret loftemhætte, men der er desværre en tværgående bjælkelignende træ i vejen. Jeg er i tvivl om det er spær, og om jeg må skære i dem. Dem i ser på midten af billedet, hvor forskallingsbrædderne er sømmet fast til, rører ikke gulvet på 1. Sal, men det andet spær der er lige til højre rør gulvet på 1. Sal. Det forstår jeg ikke hvorfor der er to spær ved siden af hinanden, og den ene rør ikke det overliggende gulv. Jeg har brug for at fjerne ca. 12 cm af bjælkerne. Kan jeg uden videre gøre dette på forskallingsbrædderne og de to spær? Det er som sagt et hus med stue og første sal, som er lavet med hanebåndsspær.

Tak på forhånd for hjælpen

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner ret meget et hus hvor der er kommet " ny hat på" Altså har det tidligere været 1 plans hus med gitterspær og så er det på et tidspunkt lavet om til 1 1/2 plans hus med hanebånd.
Det kan lade sig gøre at lave hul, men det kræver at der laves udveksling, så kræfterne fra de 2 bjælker overføres til nabo bjælker.
Det vil sige at der saves mindst 20 cm mere af, og så monteres 2 nye tværgående bjælker med længde ca. 2 m ( en i hver side) som fastgøres imod nabospær. De 2 bjælker skal være så høje som muligt og i begge ender have godt fat i de bjælker som bærer gulvet. Det er lidt indviklet når der er 2 hold spær hvor det ene ( nederste) bærer loft nedenunder medens den øverste bærer gulvet ovenover, og trækkræfter. Så den næste spær som bærer loft nedenunder skal nok også skæres over. Det er spærene der bærer gulvet som er de vigtigste.  
Men du komme til at tage en meget større del af loftet ned for at lave det. hvis der ikke er adgang oppefra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, du ramte lige plet. Det er faktisk lige præcis sådan huset er bygget. Det var først 1 plans hus med gitterspær og så blev det lavet om til 2plans hus med hanebåndspær. Jeg forstår godt din vurdering, altså at få hjælp til at støtte spærene med nabo bjælkerne, men fordi loftet er med træbeklædning, bliver det rigtigt grimt at skære ud til nabo bjælkerne. Jeg tror ikke jeg vil kunne reparerer indgrebet efterfølgende på en pæn måde. Jeg har desvære lige lavet gulv på 1.sal, så jeg vil helst ikke rive det hele op igen :(.

Kan jeg måske i stedet bygge en forsænket kasse af en art, hvor loftemhætten kan monteres på? For at gøre denne kasse så lav som muligt, så vi ikke taber mening med en loftmonteret emhætte, kan jeg så godt skære lidt af forskallingbrædderne af? Jeg behøver ikke at fjerne dem helt, men blot skærer ca. 3/4 af bredden af.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Forskalling kan du godt save helt væk uden at der sker noget ved det  i det store billede. Det eneste der kan risikeres er at loftet kommer til at hænge ubetydelig på den 1/2 meter. Du har i forvejen 2 lag forskalling hvor den ene holder det oprindelige  gips-loft, og næste holder så træloftet så jeg tror faktisk ikke at det vil give sig overhovedet.
Den trækasse du laver kan godt fæstnes med endegavle op imod spærene. Så kan langsiderne skrues sammen med forskalling. Så vil det være spær der bærer både den smule loft, selve kassen og emhætten.
Alternativ skal du rykke loftet ned og få et moderne akustikloft i hele rummet.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik, tak igen for hjælpen. Fik aldrig rigtig opdateret på projektet, der gik tid før jeg fik lavet den udvendige kasse til emhætten. Lavede en ramme til emhætten så den kunne skrues på og være sænket fra loftet 
Herefter lavede jeg en kasse rundt om som nemt kan tages af igen, kun 3 sider er faste, den sidste mod væggen, så man ikke kan se samlingen er skruet på
Nu skal den selvfølgelig males

valgte ikke at skære forskallingsbrædderne fordi tænkte ikke det ville gøre det den store forskel i forhold til højde. Det sværeste ved det hele var at få udtrækket monteret på, fordi det var masse brædder og isolering i vejen, blev nød til at bruge flexrør til det sidste ca. 20 cm. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Udførelsen ser ok ud. 
Så er jeg spændt på at høre om hvor meget damp og dunst der flyder ved siden af. Jeg vil ikke lægge skjul på at jeg er noget skeptisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Erik, hvad tænker du på specifikt? Er det mere en general bekymring om indbygget loftemhætter at det kan ryge ved siden af, eller mere pga den måde den er sænket ? Altså vi har kørt med stegning og bruning af store stege, som normalt ryger meget og fylder køkken-alrum med damp og lugt, men hvis jeg starter emhætten på lav ca 5 minutter før, og så kører på max.  så er der umiddelbart intet der ryger ved siden af.

måske det kan blive et problem med MDF pladen hvis der koger noget med en slukket emhætte.

måske om et par måneder bliver jeg klogere 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er ikke plader eller noget andet ved udførelsen. Mere generelt ved loft emhætter. 
Det er afstanden ned til gryden/ stegepanden. Og så den "vind" der kan være i køkken forbi kogestedet når man taler om kogeø.
Ved komfur op ad en væg er det jo ulig meget nemmere at suge, da der jo er læ fra den side som muren udgør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo selvfølgelig er det aldrig det samme. Det var udelukkende af æstetiske oversager det blev en loftemhætte. En normal fritståendeemhætte ville simpelthen havde fyldt for meget og ødelagt udsynet i køkkenalrummet. Loftet er allerede lavt nok i forvejen og vi bankede hovedet ind i den gamle friståendeemhætte der var i det gamle køkken.

Nu har vi godt nok valgt en stærk model, som kan suge op til 960 m3/t, men igen, p.t. ingen dug på ruder eller lignende, men vi skal ikke åbne et vindue mens emhætten kører i ihvertfald, så taber vi effekten. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har også standardloftshøjde og loftsemhætte over koge-halvø med meget kraftig ekstern motor. Den virker helt fint - specielt hvis den lige får et forspring, men vi er til gengæld nødt til at sætte et vindue/dør på klem, hvis den skal køre på max effekt ellers har den svært ved skifte luften, selvom vi ikke bor i nyt tæt hus.

Jeg påtænker dog at lave loft til kip og der tror jeg udfordringen bliver for stor for emhætten, så der skal jeg have fundet på noget andet.
Spændende Jetz. Godt med andre erfaringer.

Måske med loft til kip kan du overveje recirkulerende emhætter som hænger på two wires, så den kan hejses ned over kogeøen. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også