Eg eller Robinie til terrasse

Hej, er der nogle som har erfaringer I vil dele med både Eg og Robinie som terrassebrædder? Jeg synes sjældent man ser eg brugt, selvom det virker som en oplagt (og mere lokal) træsort. Jeg vil helst ikke have de eksotiske, selvom de også er vældig flotte.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Eg rådner desværre. Jeg ville nok se i retning af lærk.

Jeg undrer mig over, at eg skulle være kendt for at rådne. Det synes jeg ikke at have hørt før. Faktisk tværtimod.
Her er et svar på samme spørgsmål et andet sted:
Eg til terrasse
Jeg bor ikke så langt fra Marielyst på Falster, og der lavede man i 2014 et projekt, som bl.a. indebar, at man lagde ca. 4.500 kvadratmeter egetræsplanker omkring hele torveområdet og ned til stranden. Det var torv, veje og stier som alle blev belagt med disse brædder. Det havde man formentlig ikke gjort, hvis man mente, at de ville rådne.
På daværende tidspunkt og formentlig stadig gældende - Danmarks største træterrasse.
Marielyst torv​​​

Kurt B. Andersen
Jeg ved ikke om det har noget på sig, men har hørt at hvis man sætter en hel egestamme i jorden, så rådner den "hurtigt", kløver man den derimod i to dele, holder den betydeligt længere.
Næsten alle gamle hegnspæle er jo kløvet, men om det er pga. holdbarheden, eller for at få 2 ud af en stamme, ved jeg ikke.
(Jeg har min båd i et bådelaug, og vi var ved at renovere en mole, der var der ret tykke egestammer, som var ret så rådne, det var så der jeg hørte at de skulle kløves for at holde)

Vi prøver igen, i morgen --
Man skal bemærke ved egetræ, at det ikke må indeholde for meget splinttræ, idet det har en dårlig levetid. Alt efter hvad man bruger egetræ til, har man meget eller ingen splinttræ. Kendes let på egetræ, da det er næsten helt hvidt, således at der er en tydelig farveforskel.
Fandt lige et skema, hvor en har beskrevet forventet levetid for forskellige træsorter under forskellige forhold. Må konstatere, at egetræ ses som en af de træsorter, som har den længste forventede levetid i fri luft over jord.
Levetid træsorter​​​

Kurt B. Andersen
Tak for input. Jeg er lidt lun på Eg, hvis jeg kan være sikker på kvaliteten, da det tydeligvis er meget vigtigt. Lærk er jeg ikke helt vild efter, men det er en anden diskussion :-)
Annonce
Der er også Thuja. Noget du skal tænke på med Eg er at det er ret porøst - altså har en ret åben porestruktur - det betyder det hurtigt bliver snasket - foruden som tidligere nævnt, at hvis ikke leverandør kan garantere at der ikke er splintved i planken, så rådner den hurtigt væk.  

Mvh Troels
Lærk har desuden den egenskab, at det bliver hårdt ved vedvarende fugtpåvirkning, men det gælder kun hvis lærk har tætte årringe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også