Skal mosaikflise udskiftes - eller?

Hejsa,

Har en bruseniche i en lejlighed i København som har mosaik med 2x2cm fliser. En enkelt flise er røget af nede ved bunden i det ene hjørne og jeg er usikker på, om den skal skiftes ud? Det ville nok betyde, at fugen også skulle hives af og gøres om? Der er vådrumsbehandlet (stammer fra 2005 - før vi overtog lejligheden), samt gulvvarme, men jeg er ikke klar over, om en 2x2 cm blok ville kunne blive et problem i længden ift. svamp/råd? Alle råd modtages med kyshånd.   

/SM

-------------------
- Super Mario -
-------------------
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige bestemt i bruseniche bør den være der. Jeg kan godt se at det er på højeste sted, men alligevel vil vandet løbe ned af væggen og en smule vil løbe ind under fliser.
I øvrigt ser fliseopsætning noget særpræget ud ( for at sige det diplomatisk )Så der er en mistanke hos mig om at vådrums membran er lige så dårlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-01-2021 15:05:18

Lige bestemt i bruseniche bør den være der. Jeg kan godt se at det er på højeste sted, men alligevel vil vandet løbe ned af væggen og en smule vil løbe ind under fliser.
I øvrigt ser fliseopsætning noget særpræget ud ( for at sige det diplomatisk )Så der er en mistanke hos mig om at vådrums membran er lige så dårlig. 

Hej Erik,

Hmmm. Du har nok ret. Og ja - jeg er ikke ekspert her overhovedet, men jeg undrede mig også lidt over ujævnhederne i sin tid da vi overtog lejligheden. Jeg bør nok få en fagmand til, at se på det da jeg - selvom jeg godt ved hvad der er op og ned på en hammer - ikke lige tør kaste mig ud i at skære fugerne væk når jeg ikke ved hvordan vådrumsmembranen sidder...

Og tak for dit svar i øvrigt - det er værdsat!

/SM

-------------------
- Super Mario -
-------------------
Fuger kan let bankes væk med en lille mejsel eller bred skruetrækker. Nederste fuge er fleksibel så det er sikkert hvis Lip flex fuge eller et andet fabrikat.
Men der skal både bruges en smule fliselim, hvid fuge cement samt fleks fuge. Og så naturligvis en stump flise som du forhåbentlig har liggende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-01-2021 20:29:52

Fuger kan let bankes væk med en lille mejsel eller bred skruetrækker. Nederste fuge er fleksibel så det er sikkert hvis Lip flex fuge eller et andet fabrikat.
Men der skal både bruges en smule fliselim, hvid fuge cement samt fleks fuge. Og så naturligvis en stump flise som du forhåbentlig har liggende. 

Tak for tippet Erik, igen - jeg værdsætter det. Det kan da godt være jeg skulle kaste mig ud i det. Fik bare en fornemmelse af (hvad jeg kunne læse mig frem til), at hvis du først piller ved fugen, så er det bedst, at skifte den helt ud, og det er det projekt jeg er lidt loren ved…

Med bedste hilsner,
SM

-------------------
- Super Mario -
-------------------
I det badeværelse kan du ikke forsynde dig. Det er så dårlig lavet så det kan ikke blive meget værre.
Undskyld jeg udtrykker mig knap nok diplomatisk.
Der sker ikke noget ved at du bruger fleks fuge både i bunden og langs sider. Så behøver du kun at købe 2 ting. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
@erik, vil en løsning alene med flexfuge virke/være lovligt? Dvs sætte hele den lille firkant dast med silikonefuge - så er der tæt bag blisen og hele vejen rundt?
Jeg er enig med ev elmand - ligegyldigt hvor mange tommelfingre du har kan resultatet nærmest ikke blive dårligere. De mosaiksten er en djævel at montere hvis det indvendig hjørne har været ujævn.

Korrekt montering er lidt fliseklæb, dernæst fuger du op med cementfuge der passer til resten af fugerne rundt om mosaikken. Du skal ikke bruge ret meget.
Om du så fuger den fast med silicone - tja - det kan man vel godt gøre men jeg ville nok bruge en bt fuge fra svalk. Så er du sikker på den bliver der. 
Desuden ser dine siliconefuger også lidt trætte ud og nok snart trænger til en udskiftning - blot til info. 
Hey alle,

Tak for jeres hjælp.   Ja jeg kan godt se, at det er lidt noget makværk, der er blevet lavet. Tror også at den forrige ejer (der lavede det), gjorde det hele selv. Jeg tror jeg p.t. vil prøve med Eriks/Psyzos forslag og så se hvordan det bliver. De to fliser ved siden af sidder også løst, så dem får jeg også lige udskiftet samtidig med.

Ift. fugerne - ja de er trætte, men der tror jeg nok jeg får brug for lidt hjælp da jeg som sagt ikke lige kan gennemskue hvordan (og hvor godt) vådrumsmembranen sidder, og den vil jeg helst ikke skære for dybt i ved et uheld. Og ud over billedet jeg vedhæftede så kan jeg også se at fugerne generelt trænger. Så det er lidt et andet stykke arbejde…   

Med bedste hilsener,
SM

-------------------
- Super Mario -
-------------------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis