hjælp til batteri/opladning

Hej,

Håber jeg kan få lidt basis-viden om 12v batteri og opladning.

Jeg har et par 12v batterier til havetraktor, som jeg gerne vil lade op, men jeg har slet ikke den grundlæggende viden om batterier.

På mine batterier står der: 12v 28AH 250A EN

Jeg har en lader, der kan lade 2, 6 og 12v. På laderen står der: 'charging current max 300 mA'

Kan man regne ud, hvor lang tid en opladning vil tage, hvis man går ud fra at batteriet er helt afladet?

Mvh
Peter

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg håber da ikke dit batteri er helt afladet. Det kan et batteri nemlig ikke tåle. Ved vinteropbevaring skal det helst være helt opladet, og evt. lades lidt et par gange i løbet af vinteren. Det er ihvertfald det bedste, men nok ikke mange der gør det.
Dit batteri er på 28Ah, det er den mængde strøm der er på det. Det kan så afgive 1A i 28 timer eller 2A i 14 timer eller 28A i 1 time (teoretisk). Det er samme regnestykke med opladning. Hvis du har en lader der giver 2,5A vil opladningen tage 11,2 timer.
Din lader kan give 0,3A (max), det vil sige at den skal lade i 93,3 timer. I praksis kan den ikke lade med fuld styrke hen mod afslutningen så den skal måske have 130 timer til det - eller mere.
Hvis det var mig ville jeg købe en ny lader det kunne lade med 2-3A så kunne den også bruges til bilen.
En ny (rigtig) vil også være med elektronisk styring, hvilket vil være bedre for batteriet. En sådan ny ville også have en større chance for at få dit batteri igang igen, hvis det, som du frygter, er helt afladet.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

På mine batterier står der: 12v 28AH 250A EN
De 28Ah er et mål for kapacitet regnet ud fra en afladestrøm 28Ah/20h = 1,4A. De 250 A er en oplysning om den strøm der kan tappes ved start af motoren.  Så påstanden om 1A i 28h er ikke korrekt, det er 28A i 1h heller ikke. Kapacitetsberegningen er baseret på 20 timers afladning. En mindre strøm end i dit tilfælde giver en større kapacitet, fordi kapacitetsberegningen ikke er lineær.
I dit tilfælde ville jeg bruge en intelligent lader, der selv styrer ladningen og overgår til vedligeholdsladning, når batteriet er opladet. Du kan dog godt bruge din lader bare til opladning et par gange vinteren over, hvis du måler spændingen med jævne mellemrum. Lad batteriet når spændingen kommer under 11V og sluk, når spændingen er omkring 14,2V

fase
S. Fabrin skrev den 24-01-2021 15:03:54

  Så påstanden om 1A i 28h er ikke korrekt, det er 28A i 1h heller ikke. 
Nu var det ikke ment som en påstand, men som en tommerfingerregel.
Man skal vel starte et sted, hvor forklaringen er nogenlunde til at forstå for en begynder. 

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Alt forladt, men din forklaring er efter de indlæg, der ofte er skrevet, en almen opfattelse af, hvordan Ah skal opfattes. Så derfor gav jeg den forklaring. Det var ikke for at fornærme nogen, jeg lavede forklaringen. Jeg må så tilstå, at jeg nøjedes med at lade batteri til fræser og plæneklipper op, når jeg satte dem til overvintring og gav dem en gang af laderen til foråret. Det virkede i de 10 år, jeg havde dem.

fase
Annonce
Det er helt i orden. Kender skam godt den rette sammenhæng. Men til en begyndelse og i en snæver vending mener jeg en sådan tommerfingerregel er helt i orden.
Jeg har et par gange sprunget over at oplade inden overvintring. Den ene gang gik det galt, da jeg havde glemt at havetraktoren var blevet brugt som starthjælp til fræseren og derfor rimelig afladt. Selv om det var et forholdsvis nyt batteri holdte det ikke overvintringen.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Så skal det hele vel med   
Ampere timer (Ah) angiver den strømmængde (kapacitet), som et batteri kan afgive. For batterier måles kapaciteten under en 20 timers afladning ved 25 grader til slutspændingen 1,75 V/celle (dvs. 10,5 V for et 12-voltsbatteri). Et batteri med 28 AH skal altså kunne levere 1,4 Ah i 20 timer, før spændingen når ned på 10,5 V.

Vi prøver igen, i morgen --
Je_ns,  så skal det hele med. Det er 1,4A og ikke 1,4  Ah. Men ellers har du ret.

fase
Hvis det er en havetraktor, går jeg ud fra at det er startbatterier. De bør højst aflades til ca. 80% af kapacitet, ellers tager de skade.

S. Fabrin skrev den 24-01-2021 17:57:56

Je_ns,  så skal det hele med. Det er 1,4A og ikke 1,4  Ah. Men ellers har du ret.
  

 


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis