Bærende væg ?

Hej Alle

Jeg har denne her bue i væg der adskiller 2 stuer. Er der nogle der kan hjælpe med om den er bærende?
Huset er fra 1913, og har en krybekælder. Der er ingen mur direkte under buen, Der er heller ikke nogen bærende væg på 1.salen over buen.
Jeg vil kun fjerne selv buen, og ikke hele væggen. Som man kan se af billedet, ligger den en lille træbjælke over buen - er der noget der ser bærende?
Bredden af muren er 4m, så jeg tænker under alle omstændigheder at lægge en 3m IPE-stålbjælke over, der hvor træbjælken ligger.
Med venlig hilsen
Christian

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Den er sikkert bærende for bjælkelaget op til 1. sal, Den manglende mur under selve buen er der en forklaring på.
Der har tidligere været en dør/åbning som er smallere end buen. Den bjælke der ligger over, har været den oprindelige overligger. Derved er der ikke opmuret i krybekælder direkte under den oprindelige dørbredde. Husk at murene er lavet før man har lavet gulvene. Så det er helt sikkert muret op helt nede fra.
Du kan ret sikkert komme af sted med at lægge en jernbjælke ind. Jeg forstår ikke at det skal være en 3 m når hullet bliver 4 m. bred. Jeg ville nok lægge jernbjælke ind som en HEB,  de er stærkere pr. cm højde. Og så ville jeg lægge den ind helt oppe under bjælkelaget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Takker. Grunden til at jeg kun ville lægge en 3 m bjælke ind, var at jeg ikke ville rive hele væggen ned. Der skulle stadig være ca 50 cm mur til "rumdeling"
Men tak for svaret, og så vil jeg tage en HEB bjælke i stedet. Tænkte IPE bjælken var lettere af få lagt op :-)

Hilsen Christian
Du kan sagtens bruge en IPE bjælke den skal bare være lidt højere.
Jeg forstod dit første indlæg lidt forkert.
Du skrev: Bredden af muren er 4m, så jeg tænker under alle omstændigheder at lægge en 3m IPE-stålbjælke over, der hvor træbjælken ligger. 
Det kom i mit hoved til at være " bredden af buen er 4 m " og da træbjælken ikke er helt så bred som buen kunne jeg ikke få det til at hænge sammen.
Men så er 3 m helt ok. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis