Tømning af vandvarmer

Hej

Jeg har forgæves forsøgt at tappe vandet af vores vandvarmer i sommerhuset inden frosten sætter ind.
Det er en Metro model 306.
Vi har en anden Metro vandvarmer hvor der er en kontakt der skal vippes op i vandret stilling så vandet løber af.
Jeg er rimelig sikker på at kontakten sidder bag den grå hætte på billedet, men jeg kan ikke få den af...
Hætten kan drejes, men den vil ikke af..

Håber at det giver mening og nogen kan hjælpe.

Vh
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige ud imod dig er der en tømmehane. Den har en lille hætte på som kan skrues af og der kan sættes en slange på.  "håndtag" skal drejes 1/4 omgang så stregen ovenpå ligger langs med. Når streg går på tværs er det lukket.  
Den grå hætte på sikkerheds ventil kan tages af med lidt vold, måske ved at presse den lidt flad med en vandpumpetang. Men jeg kan ikke se afløbsrør under, så det vil være nemmere at styre med tømmehanen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige midt i billedet sidder der en ”messingdims” (slutmuffe) fastgjort med en plaststrop. Du skal skrue slutmuffen af, og dreje den firkantede messingtap 1/4 omdrejning. Det er en aftapningsventil beregnet til formålet. Ventilen med den grå hætte er en sikkerhedsventil, og er ikke beregnet til at tømme beholderen med.

Søren O
... der sidder da et eller andet på afgangen fra sikkerhedsventilen. Men ja, som de to svar før dette - blot med den tilføjelse, at du selvfølgelig skal lukke for vandet inden du forsøger at tappe af. På billedet står alt åbent, og du kan lukke flere steder. Tætteste på din VVB er det røde T-greb midt-venstre i billedet :)

 

Der skal sikkert lukkes ude ved stophane når det er sommerhus der skal vinterklargøres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som Erik skriver, skal der lukkes ved hovedstophanen - sikkert ude i græsplænen.
Kugleventiler må ikke være lukkede ved minusgrader. Vandet der er lukket inde i selve vil sprænge ventilen. En god ide er at åbne alle haner og ventiler.

Søren O
Annonce
Hej alle
TAK for svarene, det må selv jeg kunne finde ud af😉
Jeg lukkede på hovedhanen inden jeg begyndte og alle haner blev åbnet.
Cisternen blev tømt og lidt frostvæske smidt i toiletkummen.
Den store vandvarmer blev tømt ved at åbne for sikkerhedsventilen, det skulle vel være nok?
Vh

Jeg glemte lige noget i går.
Stophanen udendørs - der sidder vel ikke et “sommerhusgarniture”? Jeg har nu aldrig set det fysisk, men skal dine rør sikres ordentligt sksl de tømmes for vand.
Ved jordoverfladen sidder der i sommerhusgarnituret en luftventil. Efter at stophanen er lukket, skal der pustes luft i ventilen. Når der så åbnes haner inde i huset, kan rørene ved hjælp af luft tømmes.

Søren O
Hej Søren

På billedet ser det ud til at vandvarmeren har rørtilslutningerne opad.
Hvis det er tilfældet, er det sandsynligvis ikke muligt at tømme den blot ved at åbne aftapningsventilen.
Hvis der, som nævnt længere oppe i tråden, sidder et "sommerhusgarniture" ved stophanen, kan du tømme ved at blæse trykluft gennem systemet.
Som et alternativt kan du bruge en boremaskinepumpe der suger fra aftapningsventilen.
Du behøver ikke tømme fuldstændigt, en slat i bunden af beholderen betyder ikke noget.

Mvh,  Finn

Finn DK
Tak for jeres indlæg, hvad der menes med sommerhusgarniture er ikke helt klart.
Jeg har lukket for vandet ude ved vejen.
Der sidder et afløb nederst på vandvarmeren, så løsningen med en boremaskinepumpe lyder umiddelbart bedst.

Hidtil har vi fået en VVS"er til at lukke af og blæse luft igennem hvert år, men iår havde vi bedre tid og ville spare udgiften...

Tak for jeres input
Hvis der er afløb nederst så er ok at åbne for den, så det løber ud, og bagefter åbne for den vi nævner for at få luft ind. Jeg havde i første omgang ikke set at det var en vandvarmer med udtag i toppen. Det beklager jeg. Årsagen er at der ofte er billeder herinde der vender forkert. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis