Isolering ovenpå terrændæk - hus fra 70'erne

Goddag LDS

Jeg er ny bruger herinde og har søgt en del på nettet i løbet af de seneste uger, men har ikke fundet et endeligt svar. Jeg håber at I kan hjælpe med et svar/råd eller henvise til en tidligere tråd, hvor jeg kan finde svar.

Jeg har købt et hus, hvor der har været en vandskade i gulv/terrændæk, som forsikringen dækker. Opbygningen af terrændæk er som I kan se nedenstående. Ifølge energimærkerapporten, så kan det ikke svare sig at bryde betonlaget op og isolere efter nuværende standarder. Selv hvis jeg udskifter gulv, strøer og isolering for forsikringssummen, så vil tilbagebetalingstiden vil være over 200 år.
Jeg regner med at skifte alt fra plastfolien/fugtspær og op, og opbygge det på samme måde som oprindeligt.

Så vidt jeg kan se, så skal jeg holde fast i de 50mm isolering (evt. gå op til 75mm i midten af gulvet - en meter fra væg) for at undgå risikoen for kondens.

Mit spørgsmål er:
1) om der er nogen bedre isoleringsmaterialer eller -metoder end det jeg har beskrevet uden af jeg risikerer kondens og hvor jeg samtidig opnår bedre isolering?
2) derudover undrer jeg mig, hvor meget isoleringsevne det 200mm leca-lag har, hvis det overhovedet har noget. Kan I hjælpe med et svar på det?

På forhånd mange tak. (og tak for at have skabt et fantastisk opslagsværk for bygge-entusiaster).

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle venlige og kompetente sjæle som vil komme med et bud?
Tilbagebetalingstiden er én faktor, men man skal også spørge sig selv om, hvor vigtig komforten er for en. Derudover er det jo ikke penge ud af vinduet - et nyt terrændæk med gulvvarme tilfører jo huset værdi.

 

+ uanset gulvbelægn8ng, vil gulvene være p..... kolde at gå på. Op med betonen. Du er en rask mand!
@Torhen @Gravko @Frisk

Tusind tak for jeres svar. Det værdsætter jeg.

Der er cirka 200mm mellem betonlag og gulvbrædder.

Ja, jeg ved godt at det selvfølgelig giver mening ift. husværdi og komfort, og det er også en del af overvejelserne. Men det er jo en spørgsmål om de 200.000-300.000 kr. ekstra jeg skal punge ud. Der er to stuer i huset, hvor den ene stue har klinkegulv og gulvvarme, så det er ikke så mange kvm det handler om. Jeg må yderligere i tænkeboks.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis