Isolering tilbygning og isoleringevne

Hej,
Jeg kigger på https://www.rockwool.dk/vaerd-at-vide/bygningsreglement/ og jeg tænker jeg lige så godt kan gå efter 2020 klassen. Hvis man kigger på en ydervæg står der 300mm isolering og 0.12 W/m²∙K . Hvis man ser på Murbatts 32 https://www.rockwool.dk/produkter/bygningsisolering/murbatts-32/?selectedCat=bygningsisolering#Tekniskeegenskaber&sortiment i tykkelsen 195mm er der 5.90 m²∙K/W . U værdien skal være mindre for at det isolerer mere forstår jeg. Der må være en konvertering mellem de to tal da det jeg er ude efter er en måde så jeg kan finde ud af hvor tyk isolering kan jeg nøjes med og stadigvæk opfylde kravene. Nogen der kan forklare ?

/donnib

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du regner det bare ud for den type isolerings lambda værdi som du vil have efter udregningsmodellen for en ydervæg.
Jeg kan ikke rigtigt se pointen i at gå baglæns. Der er jo meget i en beregning af en væg bl.a. om det er tegl, gasbeton, træ osv da materialer har forskellig isoleringsevne
Psyzo mener at du griber det omvendt an.

Du skal se på lamda værdien for materialet kontra din tiltænkte konstruktion som helhed.

Din konstruktion skal opnå en transmissionskoefficient (U) på 0,12 W/m2K eller bedre jf. BR18.
Den formel er som lyder:

U = 1 / R

Nu kører den jeg i en forsimplet udgave uden overgangsisolans, kuldebroer etc., men tænker det giver dig svar :)

Eksempel:

Batts'ne har en lambdaværdi (U) på 0,037 - det er for materialet. Nu skal du finde R-værdien, som er den samlede isolans for det pågældende materiale, med den tykkelse du anvender.

R = "tykkelse i meter" / "materiale U-værdi"

Propper du eksempelvis 300 mm. batt med en U-værdi på 0,037 i ligningen får du:

RRockwool = 0,3 / 0,037 -> R = 8,1.

Lad os sige du klemmer dine 300 mm. batts inde mellem 2 x 10 cm.  (0,2 m. i alt) gasbeton ala hulmur, altså

100 mm. porebeton
300 mm. rockwool
100 mm. porebeton.

Porebeton har en U-værdi på 0,15.

RPorebeton = 0,2 / 0,15 -> R = 1,33

Så lægger du dine R-værdier sammen:

Rtotal = 8,1 + 1,33
Rtotal = 9,43

... og tilbage til første formel jeg nævnte: U = 1 / R

Transmissionskoefficent (U-værdi) = 1 / 9,43
Transmissionskoefficent (U-værdi) = 0,10 W/m2K

Her ligger du altså lavere end kravet på 0,12 og konstruktionen overholder den U-værdi BR18 foreskriver.
Du er nødt til at tage din samlede konstruktion og regne den igennem. Overholder du kravet er det fint, hvis ikke må du ændre din konstruktion.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis