Hvad er en reformmotor ?

Har en "lidt ældre" 3-faset elmotor - en reformmotor fra Thrige.

Er der nogen der kender sådan en fætter, og kan fortælle mig lidt om den ?

Hvad er forskellen på en reformmotor og en moderne induktionsmotor ?

Jeg undrer mig over at den ikke har nogen form for køling - er det noget man skal
bekymre sig om ?

Alle informationer er velkomne   

Mvh HighWayMan.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en 3 faset el motor som Thrige i Odense lavede , der er noget i baghovedet som siger mig at det var en elmotor som der ikke var en faseforskydning på , derfor navnet reformmotor , men jeg er ikke sikker ,men det kan være at ev elmand ved noget .........................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Det er en motor, som Thrige i Odens lavede. Fase forskydning vil der altid være på en induktiv belastning. Du kan betragte motoren som en trefaset motor. Den kan have indvendig køling. Hvis der ikke er fjernet kølevinger, behøver du ikke bekymre dig om køling.

fase
S. Fabrin skrev den 23-01-2021 16:19:37

Det er en motor, som Thrige i Odens lavede. Fase forskydning vil der altid være på en induktiv belastning. Du kan betragte motoren som en trefaset motor. Den kan have indvendig køling. Hvis der ikke er fjernet kølevinger, behøver du ikke bekymre dig om køling.

 Ja, det er også min foreløbige konklution...   Den er nøjagtig som en moderne induktionsmotor, bort set fra at den ikke har nogen køling - hverken vinger eller blæser.   Og så er den tungere end tung i forhold til den kraft den leverer.   Den er flere kilo tungere end en anden motor jeg har med dobbelt så mange HK...  Den kan tilsluttes både 220 volt ( delta ) og 380 volt ( stjerne ) - fuldstændig som en moderne motor.   Den kører fint (uden belastning) og larmer ikke ret meget...

Jeg må holde godt øje med varmen, så isoleringen ikke smelter af spolerne.... 

Mit studie ligger mange år tilbage, men SVJH hedder det også en bremsemotor.
Den bruges f.eks til kraner og elevatorer.
Igen, det ligger tilbage i tågerne, men jeg mener at det er en induktionsmotor med slæberinge til rotoren så den er konstant magnetiseret og kan styres og bremses.
Bent Andersen skrev den 23-01-2021 17:58:52

Mit studie ligger mange år tilbage, men SVJH hedder det også en bremsemotor.
Den bruges f.eks til kraner og elevatorer.
Igen, det ligger tilbage i tågerne, men jeg mener at det er en induktionsmotor med slæberinge til rotoren så den er konstant magnetiseret og kan styres og bremses.

 Det med bremse kunne jeg godt bruge....fra fulde omdrejninger til stop går der 23 sekunder....uden noget belastning.

Så at sætte nødstop på den giver ikke rigtig nogen mening.   Må se om jeg kan få frekvensomformeren til at bremse lidt hurtigere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis