2 fase til 1 nul Lund91 2 23-01-2021 10:37 Hej LDS,Jeg har gået og undret mig over hvorfor 2 faser med hver deres afbryder kan være tilsluttet en fælles nul.Burde der så ikke opstår en kortslutning. Da nullen nu allerede leder en fase væk og skal nu lede 2. 4 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
S. Fabrin 19655 4400 23-01-2021 11:43 Der opstår ikke en kortslutning, med mindre du kobler fase og nul sammen. Nullen leder strømmen fra de to faser væk 120° forskudt for hinanden, og nulstrømmen skal derfor lægges vektorielt sammen. Prøv at tænke dig, at du har to lysgrupper på hver sin fase, der opstår ingen kortslutning, selvom nullen er fælles. Eller tænker du på noget specielt? fase
Lund91 Trådstarter 2 23-01-2021 12:44 Tak for dit svar.Det var såmænd for få forståelse for hvordan der kan ske en kort slutning når 2 faser har kontakt.Og at det ikke sker når de mødes igennem en nul leder.
S. Fabrin 19655 4400 23-01-2021 12:48 De mødes kun gennem en forbruger, som jo begrænser strømmen. Derfor opstår der ikke en direkte kortslutning. Hvis faserne mødes direkte, opstår der selvfølgelig en korslutning. fase
ev elmand 30533 7480 24-01-2021 00:05 Velkommen på lds.Det kunne være interessant at vide i hvilken forbindelse der specielt tænkes på. Hvis det er kroneafbryder til 2 lamper så er det samme fase, er det et 2 faset komfur med nul så er Fabrins forklaring naturligvis ok. I hele husets installation er der 3 faser som går til noget forskelligt men efter brugsgenstande, lamper m.m. er det nullen der fører strømmen retur kan man sige. Men det er kun en mindre del af strømmen der går tilbage i nullen, da det resterende ophæver hinanden. Så hvis det er helt ens belastning så er nul strømmen 0. Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)