Højbed. Valg af træ og behandling

Hej med jer

Jeg er ved at finde materialer til at lave højbed som skal være sådan lidt "low budget". Jeg har fundet nogle rigtig fin klinkbeklædning som passer godt til formålet. Hertil skal jeg finde nogle stolper som skal bankes ned i jorden. Og her bliver det tricky:)

Stolperne kommer til at vende ind mod jordsiden af bedet. De fleste stolper er jo trykimprægneret. Det vil jeg helst undgå. Eller er det i virkeligheden for dumt når det kun drejer sig om stolper med en meters mellemrum, og ikke selve brædderne???

Alternativet skulle være at købe nogle billige ubehandlede reglar i 50x50 og behandle dem med noget. Jeg tænker vandbaseret grundingsolie og transparent træbeskyttelse ala Jotun Demidekk . Er det en bedre løsning sådan rent helbredsmæssigt? Og nej jeg ved godt det ikke er helt optimalt. Nogle fleste vil sikker begynde at snakke lærketræ og diverse andre sorter. Men da det skal være på et lidt stramt budget, vil jeg gerne høre jeres mening om hvad der er mest optimalt? Eller om der er nogen der har bedre løsninger??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Palleramme/Højbedsramme i Harald Nyborg, 88kr stk, så skal du bare skaffe en palle, hvis du kender nogen som er ved at bygge om/til/nyt vil jeg næsten garantere de har et overskud af paller du kan få helt gratis ved selvhent.
Der skal jo så også jord i, jeg selv har god erfaring med det jord man får på lossepladsen blandet med nogen grove sten.
Og bum. 
Træbeskyttelse er ligeså slemt som trykimprægnering.
I praksis vil jeg dog sige at begge dele er helt fint. De farlige ting er godt indkapslet.

Jeg har selv højbede af lærk men med brunimprægnerede stolper og det er jeg helt tryg ved (der skyldtes mest at Lærke stolper var udsolgt da de blev lavet men årsagen er jo egentlig ligemeget)

Som Salvador skrive så er en palle ramme nok det billigste hvis det handler.om budgettet, men der er jo også et spørgsmål om hvilken størrelse du vil have. 

Ask
Du kan købe et par terassebrædder af ubehandlet, sibirsk lærk, og bruge dem som stolper. Du kan evt. skrue dem sammen to og to, for at få en mere robust "stolpe". Lærk holder meget længe selvom der er direkte kontakt med jord, og eller kan du købe en presenning (af armeret plast) og fore indvendig med.

@Salvador: Hvorfor vil du have en palle i?

Hellere leje end at bo på gaden.
@Ask
Det brun imprægnering har jeg stødt på et par gange. Hvad er det i grunden? Er det mindre giftige end trykimprægnering?

Brunimprægnering er trygimprægnering bare med en anden farve end grøn

Det er hverken mere eller mindre giftigt såvidt jeg ved, men det giver et andet udtryk.


Ask
Hvis det skal være både billigt og miljøvenligt så kunne du bruge ubehandlet fyrretræ som du brænder med en blæselampe, eller en ukrudtsbrænder så det er helt sort, en metode som allerede vikingerne benyttede, prøv at Google brændt træ.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også