Isolering og gulvvarme i kælderen

Hej
Jeg overvejer at lave varmen i gildesalen i kælderen om til vandbåren gulvvarme. Hvor dybt kan jeg grave ned omkring fundamentet og kan jeg grave dybere længere inde i rummet?
Hilsen
Kim ox.

Ox.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen her inde der kan hjælpe mig?

Ox.
Der er jo kælder i huset.

Ox.
Du må ikke grave under fundamentet. Ellers risikerer du at det sætter sig. Hvis du skal under fundamentet, så er du nødt til at understøbe det. Det er vigtigt at det bliver gjort rigtigt, så hvis du selv vil kaste dig ud i det, så vær sikker på at du læser op på det først.

Princippet er at man graver 1-2 meter fri ad gangen. Understøber, og så udgraver næste stykke. Når du understøber skal du bruge ekspansionsbeton til sidst, så der er tryk nok.

Du skal have 30-40 cm isolering i gulvet afhængig af hvilken type isolering du bruger. 10 cm beton, betyder at der skal graves 40-50 cm ned.
Har faktisk en løs tanke om at gøre det samme i vores kælder. Har samme udfordring, så jeg overvejede også løsning med at grave ned et stykke fra fundamentet.

Du får så ikke ligeså meget isoleringi kanten. Det følger ikke bygningsreglementet. Men måske kan man komme omkring den del ved at argumentere for at det ikke svarer sig er økonomisk. 
Fra https://eksempelsamling.bygningsreglementet.dk/ex_aendringer_krav
Ved "Udskiftning af dele af gulvet, hvor ikke hele fladen, afgrænset af de fire vægge, er omfattet"
Udløser ikke krav om rentable energibesparende tiltag.

Så det kunne godt se ud til at det vil være lovligt.
Okay - men hvor langt fra fundamentet kan man så grave eksempelvis 20 cm. dybere?

Ox.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis