Gulvvarme og regulering af temperatur

Jeg har gulvvarme på badeværelset, hvor jeg kan regulere på noget i kælderen. Det ligner en returventil.
Ligemeget hvad jeg sætter den på, ændrer det ikke på varmen. Jeg har nu prøvet at pille den helt af, uden nogen forskel.

Er der andet man kan indstille på? Og hvad er dimsen til højre på billedet til?
På fremløbet er der en hane der er tændt og billedet viser tilbageløbet.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan stiften i ventilen bevæge sig, hvis ikke så prøv at trykke den ind med noget hårdt eller giv den et let slag med en hammer

Mvh. Ole
Stiften i ventilen kan godt bevæge sig.
Kan se at det på den til højre står “er 40 vent”.
Skruer jeg på den kommer der vand ud, men det er ikke særlig varmt.


 

Kan du ikke tage et nærbillede af ventilen til venstre. Måske er der forindstilling som kan justeres. Eg så lige et billede af følerhovedet til ventilen.

Søren O
Det ser ikke ud til at der er forindstilling på din returventil, så når følerhovedet er afmonteret burde der være fuldt genbemløb.
Når ventil og udluftning er placeret i kælder, er der måske en luftlomme længere oppe som forhindrer gennemløb.
Har du mulighed for at hæve trykket på din cirkulationspumpe? Det kan måske fjerne en eventuel luftlomme. Der sidder vel ikke en udluftning i badeværelsesgulvet?

Søren O
Der er desværre ingenting til gulvet inde på badeværelset. Hvilket egentlig undrer mig lidt. For hvis det hele fungerede, så blev gulvvarmen vel indstillet i forhold til temperaturen i kælderen?

Hvis der er en luftlomme, burde retur røret så være helt koldt?

Jeg undersøger om jeg kan finde ud af at hæve trykket på cirkulationspumpen :)

 

En returtermostat indstiller temperaturen efter hvor varmt vandet i returventilen er. Den regulerer ikke efter rumtemperatur.
Når ventilen som hos dig sidder uden for det rum der skal opvarmes, kræver det dog at rumtemperaturen hvor ventilen sidder, er lavere end ønsket temperatur på returvandet. Ellers vil ventilen, ved helt lukket gennemstrømning, blive opvarmet af rumtemperaturen og så lukke for gennemstrømningen.
Hvordan føles frem- og returløb, er de varme?

Søren O
Jeg gik lidt i stå her med hensyn til at hæve trykket. Men jeg har nu fyldt lidt mere vand på fjernvarmeanlægget og trykket er nu lidt højere.

Fremløbs temperaturen er varm, returløbet er ikke nær så varm - mere lunken.
Hvis det skyldes en luftboble og den ikke kommer fri af at hæve trykket, hvad er næste skridt så?

Kan det være andre ting?

 

Prøv at tage et billede af din cirkulations pumpe. For at du kan guides den vej, der er forskellige modeller. At hæve anlægstryk ved at fylde vand på ændrer ikek noget.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis