Tilslutning af kogeplade

Hej , vores nye kogeplade ( elica nikola tesla switch bl/f/83) kan tilsluttes på 3 måder , hvilken en skal man vælge ? 4c med 3 faser så man får mest power ? Der er trukket et  5X1,5 mm2 kabel


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt. Hvis din ovn kører på samme tre-faset gruppe, plejer man dog at tilslutte kogepladen med to faser, og så bruge den tredje fase til ovnen. Så vær opmærksom på dette   

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 22-01-2021 04:07:54

Det kan du godt. Hvis din ovn kører på samme tre-faset gruppe, plejer man dog at tilslutte kogepladen med to faser, og så bruge den tredje fase til ovnen. Så vær opmærksom på dette   

Tror ikke Vores ovn kører ikke på samme gruppe , hvis ikke den gør hvor mange faser skal jeg så bruge ? Hvis den gør skal jeg bruge 2 ?:)


 

Hvis den ikke gør, så monterer du alle tre faser. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 22-01-2021 04:27:59

Hvis den ikke gør, så monterer du alle tre faser. 

 Super tak , den er på samme gruppe som ovnen fandt jeg ud af :) så jeg bruger tegning 4b ? , Hvilken ledning skal i hvad ? :)


 

sunshine2003 skrev den 22-01-2021 05:26:43

 Super tak , den er på samme gruppe som ovnen fandt jeg ud af :) så jeg bruger tegning 4b ? , Hvilken ledning skal i hvad ? :)

 Det afhænger af ledningsfarverne og hvor gammel din installation er. Ved den mindste tvivl bør man måle, da forkert tilslutning vil brænde din kogeplade af omgående. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Læg eventuelt et billede op af tilslutningsstedet. Har der tidligere været monteret en kogeplade? Et billede af tilslutningen af denne kan også bruges. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Dette er tidligere indstallation


 

Ok. Den gamle er samlet efter “2P+N” hvilket svarer til 4b på din nye kogeplade.
Dvs. Blå ledning på klemme 4 (N), brun ledning på klemme 1 (L1) og sort ledning på klemme 3 (L2). Ligesom på tegning 4b skal der være en “lus” i mellem klemme 2 og 3, så din L2 fase forsyner begge disse klemmer. Beskyttelseslederen (gul/grøn) skal monteres på samme klemme med jord-symbolet som på den gamle kogeplade. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 22-01-2021 08:09:52

Ok. Den gamle er samlet efter “2P+N” hvilket svarer til 4b på din nye kogeplade.
Dvs. Blå ledning på klemme 4 (N), brun ledning på klemme 1 (L1) og sort ledning på klemme 3 (L2). Ligesom på tegning 4b skal der være en “lus” i mellem klemme 2 og 3, så din L2 fase forsyner begge disse klemmer. Beskyttelseslederen (gul/grøn) skal monteres på samme klemme med jord-symbolet som på den gamle kogeplade. 

 1000 tak for hjælpen :) , er det nok med et kabel på 1.5mm² eller skulle det have været tykkere ?


 

For lige påpeget at det stod


 Såfremt der ikke medfølger et strømforsyningskabel med apparatet, skal der anvendes et kabel med et ledertværsnit på min. 2,5 mm2 for effektydelse på op til 7200 Watt, mens det for højere effektydelser skal være på 4 mm2.

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis