Vurdering af belægning - er det OK eller IKKE OK?

Hej
Jeg ved godt min forespørgsel/spørgsmål omhandler lav-det-selv arbejde men jeg kunne virkelig godt bruge noget feedback på noget professionelt udført arbejde der efter min mening ligner noget en amatør har lavet.
Jeg kunne godt tænke mig, at vise en video. På denne video filmer jeg belægningen på fællesområdet hvor jeg bor.

Vinter 2019 flyttede jeg i nybygget rækkehus og i foråret 2020 blev fællesområdet belagt med fliser med mere men med en del fejl og mangler da det var gået meget hurtigt. Her januar 2021 er vejen næsten lige blevet godkendt af kommunen men området er ikke blevet overleveret til grundejerforeningen endnu. Dem der har lavet det har været herude flere gange og lave en masse ting om.

Problemet er nu, at entreprenøren mener fællesområdet er færdig og klar til overlevering. Dette er jeg uenig i og det er her jeg skal bruge noget hjælp. Entreprenøren har endda kaldt mine kritik punkter for æstetiske ting og mener alt udført arbejde er efter bogen. På videoen vil du se mig gå langs stien i ca. 6 minutter. Du vil se en ujævn belægning, der er sten der ligger ude af niveau(man kan snuble over dem), riste der ikke ligger i niveau, brønde der ikke ligger i niveau med mere.

Mit spørgsmål er så – er det bare mig der forventer for meget? Vil en pose grus – som de jo burde have spredt ud – gøre det acceptabelt?

På forhånd tusind tak for din tid og hjælp! 😊

Video:
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvordan er det udbudt?
Har der været specificeret nogle krav i dette?

Der er virkelig mange fejl.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er et projektbyggeri hvor der er bygget 16 rækkehuse og det her er så fællesarealerne.
Vi har ikke specificeret nogle krav. Bygherre/entreprenør vil overlevere dette resultat snarest men jeg føler, at vi godt kan sætte krav til standarden af det fællesområde, som vi skal overtage. Det giver for mig ikke mening, at skulle udbedre en masse efterfølgende.
Jeg har brugt ret meget tid på, at tage billeder og dokumentere de forskellige fejl og mangler men får besked på, at det er æstetiske ting.
Jeg er glad for, at du er enig med mig i, at der er mange fejl. Det er også svært, at vise på video.
Hvis man skal sige noget til forsvar for entreprenør så er det at man oftest lægger belægning 0,5 cm over brønddæksler. Det er fordi disse ofte ikke synker hvorimod belægning synker over et par år.
Dernæst så vil det tage meget af de dårlige steder hvis der smides lidt sand ud så revner fyldes.
Men de steder hvor du f.eks. sparker imod en flisekant der vil det fortsat blive sådan eller måske forværres.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Personligt syntes jeg det værste, er de steder hvor der er forkert fald, og der samler sig vand på flisebelægningen - det er i hvert fald ikke æstetisk fejl - men referer direkte til håndværksmæssig kvalitet, gene for brugerne, og sikkerhed i forhold til glatføre. Mange af de andre ting, vil sikkert kunne klares med mere sand og stampning - men det her kræver at faldet laves om - det betyder at fliserne skal lægges om - så der stritter de nok imod. 

Mvh Troels
Tak for jeres svar! :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis