Afmontering af rosetter ved brusearmatur med lige forskruninger

Hej LDS,

Jeg ville skifte mit 12 år gamle ORAS armatur eftersom det er begyndt at dryppe ganske meget. Det er monteret med lave rosetter og lige forskruninger. Efter jeg havde afmonteret armaturet, bemærkede jeg at den venstre forskruning og roset ikke sad fast i væggen, den kan flyttes lidt op, ned og til siderne. Jeg tænker der helt bestemt mangler en silikone fuge inde bag rosetterne, det har der så gjort siden huset blev bygget i 2008, flot.

Hvordan får jeg rosetterne af? De kan ikke skrues ud over 3/8" gevindet så jeg formoder jeg skal have afmonteret forskruningerne. Jeg kan finde en sekskant der passer i enden af forskruningerne men skal jeg bare tage ved? Den løse forskruning følger lidt med rundt hvis jeg begynder at dreje og det føles som om det er pex røret inde bag væggen der er det eneste modhold, det tænker jeg ikke er meningen.

Jeg fik desværre ikke et billede af det indvendige af forskuningerne inden jeg monterede det gamle armatur igen men der er ligesom en kærv der ligner det indvendige af en 12-kantet top fra topnøglesættet. Skal der specialværktøj til for at holde igen på det rør som de lige forskruninger er skruet fast i?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du mener der er risiko for at gøre mere skade end gavn, ved bare at dreje, så skær rosetten op. De er ikke så svære at ødelægge med et multitool og en klinge til metal... Så får du lidt syn for sagen inden du går videre.

Der bør sidde PEX dåser inde bagved, så du skulle gerne bare kunne dreje til, men der er måske en dåse der ikke er sat korrekt.

 

Tak for svaret! Jeg havde overhovedet ikke overvejet at skære rosetten op, det er da en rigtig god ide. Nye koster ikke alverden og så slipper jeg også for at afkalke de gamle.
Jeg er bange for at der ikke sidder PEX dåser inde bagved eller også sidder den ene bare slet ikke fast.
Jeg skar rosetten op og dette er hvad jeg finder inde bagved...

Der er ikke blevet fuger med silikone inden der kom rosetter på, men ellers ser det ud som det skal :)

 

Burde der ikke være 2 skruehoveder synlige? Der er et eller andet der er rustet væk i hvert fald og uden at vide det, tænker jeg det er skruerne der er væk og det er derfor det sidder løst derinde.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis