NanoCad tegneprogram.

Halløj.

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg slår det her op. Men da det handler om et teknisk tegneprogram har jeg valgt denne gruppe.

I 1. omgang vil jeg gerne høre om der er nogen der har prøvet at tegne tekniske tegninger i NanoCad, samt deres erfaringer med programmet.

Mvh. Finn V. Petersen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Finn,
Kender ikke programmet, men brugerfladen ligner acad rigtigt meget.
Af nysgerrighed, hvad skal du bruge have tegnet?
Mvh
Mini me
Til Mini Mee.
Jeg skal ikke tegne noget specifikt, men har tidligere tegnet tekniske tegninger i autocad student (den gratis version), efter udløbet af licensen fik jeg fat i Draftsight som også var gratis indtil årsskiftet 2019-2020. Siden har jeg prøvet lidt i Librecad (et Open Office program), men det halter langt bag efter Autocad (der er jo en grund til at de vil have deres program betalt). For nylig fandt jeg så NanoCad, som egentlig er et rigtig fint program, men jeg tegner meget efter X og Y koordinater og det vil gratisversionen ikke. Eller rettere jeg kan ikke finde ud af at få det til det.

Til Kurta.

Dem har jeg prøvet at se, men der er ingen af videoer´ne der viser hvordan man kan tegne efter koordinatsystemet. Mit håb var at der var nogen her i forum der kendte til og kunne hjælpe mig.

Tak for jeres svar.
Mvh. Finn V. Petersen
Hej Finn,
Jeg bruger Nanocad til dagligt, hvor vi bla. udarbejder skærefiler.
Er der noget specielt du vil vide?

Mvh TLA
Halløj TLA.
Først må jeg lige sige, at jeg bruger den nyeste gratis version af NanoCad (version 5.0)
Hidtil har jeg tegnet ud fra X og Y kordinaterne, sådan forstået, at jeg f.eks. bruger koordinatet 50,50 som udgangspunkt. Hvis jeg skal tegne et rektangel på 150 x 100, så bliver nederste venstre hjørne placeret i koordinatet 50,50 og så vil øverste højre hjørne være i koordinatet 200,150. Hvis jeg så vil have et hul på 10 mm i koordinatet 100,100 har jeg i Autocad bare skrevet koordinaterne i kommandolinjen samt radius og hullet blev placeret nøjagtig hvor det skulle være. Men problemet for mig i Nanocad er, at hullet bliver placeret et helt andet sted, hvis jeg prøver flere gange bliver det placeret forskellige steder hver gang. Det samme sker også når jeg starter med at tegne firkanten og starter med at taste koordinatet for nederste venstre hjørne ind, hvis jeg prøver at gøre det flere gange placerer hjørnet sig forskellige steder hver gang.
I Autocad og Draftsight ligger koordinaterne fast, så nederste venstre hjørne placerer sig samme sted hver gang.

Pyhh Ha, det blev til noget af en søforklaring, men jeg håber at du kan fortælle hvad jeg gør galt, eller er det en opsætning jeg mangler.

På forhånd tak.
Mvh Finn V. Petersen

Annonce
Hej Finn,

Ja okay.
Lige koordinator bruger jeg ikke til at tegne efter.
Det er mere importeret emner, eller almindelige rettelser.

Beklager, så kan jeg nok ikke hjælpe :(
Hej TLA
Tak for svaret. Jeg har nu kanslet programmet og vil betale en licens til Draftsight.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis