Indregulering af Nilan Comfort 300 top - gode råd søges

Kære dygtige mennesker

Jeg har fået mit Nilan Comfort 300 top indreguleret professionelt. Jeg er meget pernitten med ikke at have for meget undertryk pga. radon, og derfor har jeg været ved at kigge nærmere på mine værdier for ind- og udblæsning. Ser jeg i servicemenuen på mit display, er luftskiftet sat til følgende:
Trin 1: Ind: 20% Ud: 25%
Trin 2: Ind: 35% Ud: 35%
Trin 3: Ind: 55% Ud: 60%
Trin 4: Ind: 100% Ud: 100%

I min logik betyder det, at der på baggrund af disse værdier i displayet er balanceret luftskifte, når anlægget kører på trin 2 og 4, mens der er ret stort undertryk på trin 1 og 3.

Ser jeg så på indreguleringsrapporten (vedhæftet nederst), ser værdierne i m3/h sådan ud:
Trin 1: Ind: 98 Ud: 103
Trin 2: Ind: 139 Ud: 142
Trin 3: Ind: 218 Ud: 219

Så ser der i stedet ud til at være et lille undertryk på alle trin.

Er der nogen der kan forklare, hvad der er korrekt? Der er ikke pillet ved værdierne siden indregulering.

Bedste hilsner
Nordjyden

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De viste % er belastningen/omdrejningerne på motorerne, og ikke nødvendig givne m3 luftskifte ind og ud.
Ventilerne er justeret efter projekteret m3-luft i trin 3. Trykfaldet i rørene stiger med ca. 3-potens, når luftmængden fordobles (så vidt huskes).
I de 2 første trin er der kun omdrejningerne, i %, at ændre på, da ventilerne er fast justeret i trin 3.

 Vedr. Radon gælder det om at suge Radon ud, ved luftskifte, evt. lidt undertryk. Ligeledes undgår du at trykke fugtig luft ud i isoleringen, ved overtryk.

At man skulle kunne holde Radon væk fra huset, med overtryk, er for mig en "and".

Hvor mange Watt bruger dit anlæg i Trin 3?
Den lovmæssige udregning er lidt utydelig for overholdelse af BR kravet.

Du er nødt til at bruge en Watt måler, a la dem du bruger når du måler strømmen til dit f.eks. kølerskab.
Er anlægget tilsluttet en stikkontakt, er det let nok.
Formlen er som her:
(Målt Watt, i Trin 3 - standby Watt, dit anlæg vist nok 3 Watt) / m3/sek. = mindre end 1000

218 m3/h = 0,06 m3/s.
F.eks. :

( x w- 3w)/0,06 = mindre end 1000

De 218 m3/h i Ø160 rør giver en lufthastighed på 3 m/s som måske kan give problem med at overholde lovkravet på de 1000.
Hej igen og endnu engang tak for svar. Det bliver lidt teknisk, og jeg kan ikke lige gennemskue hvordan jeg får det målt :) Men summa summarum: Er tallene ok ift. balancen mellem ind- og udluft? -Bortset fra, at jeg ligger lige under lovkravet? Det skal i den forbindelse nævnes, at huset kun er på 104 kvm.

vh 
Så teknisk er det vel heller ikke. Kan du tænde og slukke for f.eks. kaffemaskinen, kan du vel også sætte en Energimåler i stikkontakten.  
F.eks. en Energimåler a la vedhæftet, husk med 3 ben for jord.

Tallene for luftmængden ser rimelig ud. Hvorfor er de vist i Regneark?

En professionel ville, alt andet lige, også have målt Watt forbruget, for ellers kan vedkommende ikke bevise at anlægget opfylder gældende lovkrav.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis