Udskift lysdæmper med alm relæ

Min lysdæmper spiller ikke sammen med mine philips hue pærer.
Hvis jeg skal skifte kontakten ud med en alm. kontakt, er jeg i tvivl om hvor ledningerne skal sidde.

Er der en der kan hjælpe. Den eksisterende installation ser således ud:

Men den nye kontakt ser sådan ud:

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du kalder en kontakt hedder en æysdæmper eller afbryder 😏 så er det på plads. Du skal flytte begge brune ind hvor der står L,  grå og sort sætter du i ved pil. Men der mangler en nul, den kan du sikkert hente i kontakten... nedenunder det er sikkert den blå ledning. Du forbinder den ved at sætte et lille stykke ledning imellem kontakt og afbryder/lysdæmper, husk det skal være min 1,5 mm2. Den skal sættes i hvor der står N. 
Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så vil du udskifte din lysdæmper med en almindelig kontakt/afbryder. Dit sidste billede viser en lysdæmper. Er det den du vil bruge, så følger du bare mfrosts forslag. Den blå sidder inde i underlaget til afbryderen, så demonter den i stikkontakten, sæt den i lysdæmperen og sløjf videre til stikkontakten.
Hvis du bare vil bruge en almindelig afbryder, skal du bare montere de brune sammen og de to andre sammen i afbryderen. 

fase
Tak. Det virkede :)
Skal det forstås som at både den grå og sorte ledning kører op til lampen, og de først forbindes når afbryderen er tændt?
Hvorfor skal der ikke bruges en nul ledning til lysdæmperen?

Det sidste billede er ikke en lysdæmper.

 

Ahh det er noget Ihc kan jeg se nu den grå og sorte er tændledning til 2 lamepesteder, mange lysdæmpere dæmper faselederen og har derfor ikke brug for nul
Når du siger til 2 lampesteder, men der kun er en lampe i loftet. Er den ene ledning så til overs?

 

Der er to tændledniger. Installationen kan have været lavet til enten to lampesteder eller kronetænding. I dit tilfælde er den ene ledning tilovers, men du skal ikke lave installationen om.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis