Fordele og ulemper

Jeg har ikke brugt denne webside før men nu tænkte jeg lige at bruge den for har hørt man får nogle gode svar herinde.
Jeg står og skal lave disse 3 beklædninger men jeg har brug for nogle fordele og ulemper ved dem.
Fordele og Ulemper ved: klinkbeklædning, 1 på 2 beklædning og fert beklædning
så jeg hpber der er nogle der har lyst til at give en lille forklaring
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Allerførst velkommen! Dernæst hvilken bygning?
det drejer sig om smag, men klink kræver absolut tørt træ, inden montering, da træ krymper og efter maling, vil helleigdage kigge frem. Een på to det samme, men er voldsommere i sin fremtræden. Fer og not er den mest harmoniske beklædning. Der kan monteres lodrette rustikker eller vandrette blokhusbrædder.
men allesammen - grundes på BÅDE for- og bagside!
Min mening:
- Fer og Not kræver kvalitetstræ. Tolerancerne ift svind og montering er absolut mindst i forhold til de to andre løsninger. Det kan fåes i trykimprægneret, men risikoen er, at svindet får brædderne til at gabe.
- 1-2 er let at sætte op, kræver stort set ikke tilpasning i bredden. Kan gøres effektivt med søm modsat de andre. Er mere sart end de andre i forhold til opfugtning, fordi du har endetræ mod bunden, Du skal være omhyggelig ift hvad vej årerne i træet vender. Bliver ikke så tæt som de andre. Træ er nemt at reparere/skifte. Afslutning mod bunden er meget nemmere end de andre (lodret vs vandret). 
- Klink - Let at sætte op, dog skal man være omhyggelig med præcision i snittet, så det bliver ensartet og lukker mod hjørner og forskalning, samme gælder for Fer og Not. Rimelig stor tolerance ift svind. Ikke så svært at skifte træ - i hvert fald ikke som Fer og Not. Både klink og Fer og not skal skrues i, hvis du vil have et stykke træ ud uden at ødelægge for meget. 

Mvh Troels
Det fremgår ikke af indlægget om det drejer sig om et hus, eller et plankeværk, men hvis det er et hus, så vil jeg foretrække klinkbeklædning, de er nemme at sætte op, og det er nemt at tilpasse ved døre og vinduer, de kan skrues op på de lodrette stolper, ved 1 på 2 skal der lægtes op mellem stolperne da der jo skal være noget at hæfte brædderne i. En yderligere fordel ved klinkbrædderne er at hvis/når de efter mange år begynder at rådne forneden, så er det let at skifte de 2-3 nederste brædder. Problemet med at de svinder ved udtørring om sommeren kan imødegås ved at male dem før de sættes op, og så beholde samme farve fremover. Hvis du alligevel vælger 1 på 2 løsningen, så bør du lige Google det først, det er vigtigt at brædderne vendes rigtigt og sømmes rigtigt, det yderste bræt skal sømmes i lægten, ikke i brædderne ved siden af.
Husk at klink kan fås i to varianter - med og uden fer og not - den første er mest tæt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også