Dampspærre i kælder?

Hejsa. Vi vil gerne isolere vores kækderloft op mod stueetagen. Når jeg læser lidt rundt omkring, så er der mange steder, der står, at der ikke skal være dampspærre. Er det også tilfældet, hvis der er tale om en kælder, der IKKE bliver opvarmet?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige bestemt ved uopvarmet kælder må der ikke laves dampspærre under etageadskillelsen. Dampspærre skal sidde på den varme side så det siger lidt sig selv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar. Selve etageadskillelsen består af 10cm beton. Over beton er der 10cm hulrum op til gulvet. Vil det være en god idé at isolere dette hulrum også således, at der altså er 10cm isolering, hvorunder der er 10cm beton og så yderligere isolering under beton?
Hvis det passer med at gulvet er taget op, så ville jeg da putte isolering i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Yes det er det. Men heller ikke her skal der dampspærre eller? Der vil i dette tilgælde komme isolering på begge sider af de 10cm beton.
Undskyld jeg blander mig, men af ren nysgerrighed, hvorfor skal der egentlig ikke benyttes dampspærre? Jeg troede ellers, at den i tætte tilfælde skulle monteres over isoleringen tættest mod stueplan(den varme side)? Man snakker jo altid om, at det er meget vigtigt i et loft?

Jeg prøvede også at søge på det, men ser måske ud til, at der er delte meninger. Nogen steder står der man skal, andre steder står der man ikke skal bruge dampspærre. 
Annonce
Jeg kan ikke helt svare på den teoretiske del af det. Men varm luft søge jo opad, så det kunne være en af forklaringerne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det giver selvfølge mening. Og dermed heller ingen dampspærre over isoleringen i etageadskillelsen over de 10 cm beton?
M-M skrev den 22-01-2021 16:30:00

Det giver selvfølge mening. Og dermed heller ingen dampspærre over isoleringen i etageadskillelsen over de 10 cm beton?

Fandt du ud af om der skulle dampspærre? :)  

Jasqo skrev den 10-05-2023 07:09:04

M-M skrev den 22-01-2021 16:30:00

Det giver selvfølge mening. Og dermed heller ingen dampspærre over isoleringen i etageadskillelsen over de 10 cm beton?

Fandt du ud af om der skulle dampspærre? :)  

 Jeg endte med ikke at bruge dampspærre :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis