Kortbenet motor på høj hæk

Hej
Jeg er på udkig efter en ny jolle, den gamle båd, som jeg lige har købt ny motor til, brugte en kortbenet motor. Den nye jeg kigger på bruger langbenet motor. Jeg kan se på det store World wide web at flere bruger det der hedder en jackplate, og skriver at det kan svare sig at skyde motoren  lidt bag ud for at motoren så rammer den bølge båden skaber og derved kan sejle mere effektivt.
(Eller sådan forstår jeg det)
Er der nogen der har prøvet noget lignende eller hørt om et beslag hvor jeg kan nedsænke motoren de relativt få cm. Det hele er jo for at undgå et tab på den nye motor.
https://www.vancemfg.com/drop-down-plate-s/160.htm
Ovenstående er et link til et af disse produkter.
På forhånd tak.


There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En jackplate er beregnet til at fin trimme højden på motoren, og der er jo 12,5 cm forskel på kort og langt ben. Så en jackplate der sidder så langt nede, vil gøre det umuligt at vippe motoren op.
Du kan måske skære hækken ned, så du kan bruge din motor.
Eller bygge en såkaldt bracket på, med det giver en del mere belastning på hækken.
bracket
Nu skriver du ikke hvor stor motoren er, men et beslag som dette kunne også være en mulighed.
Motor beslag påhængsmotor..

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar. Motoren er 20 HK og vejer 50kg.
Min motor er 46cm ned til den finne over skruen. Kan ikke huske hvad den hedder måske cavitations plade?
Jeg læser at ved at rykke motoren ud skal den samtidig rykkes op. Jeg håbede at dette måske kunne opveje det. Men 12cm er måske for meget.
Båden er godkendt til 30 og den vejer trods alt det dobbelte. Hmm måske skal det afprøves.☺️ Hvor meget tænker du der er at hente i cm ved at rykke den ud? Du skriver at fintrimme, er det millimeter Eller centimeter? ☺️

There is af big difference between  KNOWING Shit! and knowing SHIT!
Du kunne også høre din forhandler om pris på at forlænge benet. Der skal bruges et forlængerstykke og ny drivaksel.

Søren O
Som nævnt tror jeg ikke du kan bruge en jackplate, da du så ikke vil kunne tippe motoren op.
De to andre løsninger jeg nævnte i mit første svar, kan man selv bestemme højden.
Pladen over skruen (kavitations pladen ) skal flugte med bunden, sådan + /  - afhængig af udformningen af bådens bund.
Mig bekendt kan man ikke købe forlængerstykke til motorbenet, det kunne man i gamle dage.
Men spørg forhandleren om en byttepris...
Kender ikke dette beslag men det kan måske bruges ????
Men har handlet flere gange i butikken, og altid været tilfreds. ​LINK​​​


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis