Hjælp til væghængt skrivebord

Hej,

Jeg har brug for lidt indpark til hvordan jeg bedst får banket et ordenligt skrivebord sammen til mit nye hjemmekontor. Værelset jeg bruger til kontor er 8,8m2 og har lidt sjove vinkler.
Jeg vil gerne lave ét stort skrivebord, som jeg kan bruge til min private computer, arbejdscomputer og til diverse hobby projekter.

Her er en plantegning af kontoret, med min ide til hvor bordret skal være.
A: 293cm
B: 122cm
C: Her forventer jeg primæret at sidde. Min computer skærm kommer til at være på væggen ved siden af vinduet, eller i hjørnet ved den stiplede linje.

Hvis det er muligt vil jeg helst undgå bordben, så jeg har kigget på sådan nogle kraftige 'hylde-knægte':
https://www.bauhaus.dk/pn-bordbaering-hvid-300x550-mm
Tænker 6-8 stykker må være nok?

Jeg har dog lidt svært ved at finde nogle bordplader som er lange nok, uden at de koster en formue. Jeg ville foretrækker mørkt træ/look, som er relavtivt hårdt da jeg kommer til at bruge det som et arbejdsbord.

Det skrivebord jeg har i dag er 80cm dybt, jeg tror umildbart godt at jeg kan nøjes med 60cm istedet.

På forhånd tak,
Kasper
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker det går fint med hyldeknægte og jeg har selv et skrivebord der er 63cm dybt, det fungere fint, hvis man ikke behøver at skærmen er meget langt væk.

I forhold til plader så kik evt. på online leverandører ala mifapladen.dk, men massivt træ i de mængder koster altså mere et nogle få hundrede kroner

Ask
@Jens J:
700 er en fin pris. jeg forventer at bruge omkring 2000 på projektet. Jeg har ikke kigget på meget på laminat, da jeg tit syntes de kommer til at se billige ud.

@AskH
Jeg har en 34" ultrawide skærm, så skal have den lidt på afstand, men virker umildbart fint med 60-65 cm :)
Når jeg selv har googlet rundt ser jeg alt fra 1600-10.000 for en 3-4 meter lang plade, jeg er helt med på at jeg ikke får noget for 3-500 kr.
Har kigget lidt hjemmesiden, men de plader løber også op i små 3000 kr, for 3m (eg). Fyr er noget billigere, med ved ikke om det vil være for 'blødt'?

Hyldeknægtene er fine til formålet, men det kræver at du kan fastgøre dem solidt til væggen. Du kunne bygge pladen af 22 mm gulvspånplader og lime bordlinoleum på, og afslutte med en kantliste, det bliver ikke billigere end en laminatplade, men efter min mening pænere og behageligere at arbejde ved.
Jeg får 3m eg til 1300-1700 afhængigt af tykkelsen.  27mm er helt sikkert fint til dit skrivebord. 18mm ved jeg ikke om vil kræve for mange understøtninger.  (Jeg har 18mm eg som køkkenbordplader, men der er jo også også understøtning både for, bag og på tværs per 60cm.

https://mifapladen.dk/vare/traeplader-goer-det-selv/eg-3000x640x18mm
https://mifapladen.dk/vare/traeplader-goer-det-selv/eg-3000x640x27mm

Jem og fix har eg til 700 kr. for 2,4m. Men så bliver du tvunget til også at have en samling på den lange side og ikke kun i knækket. Det kræver lidt håndelag at lave pænt, men er ikke umuligt. OGså er du nede omkring den materialepris du ønsker.

Tænk iøvrigt over hvordan du vil lave og forstærke samlingen i knækket. Fisk er selvfølgelig det perfekte, men du kan også simpelthen skrue nogle stykker eg (eller hvad din plade nu er lavet i) på tværs nedenunder. Den slags kan også holde den på plads mens limen tører.


Ask
Annonce
solaris skrev den 20-01-2021 13:10:10

Hyldeknægtene er fine til formålet, men det kræver at du kan fastgøre dem solidt til væggen. Du kunne bygge pladen af 22 mm gulvspånplader og lime bordlinoleum på, og afslutte med en kantliste, det bliver ikke billigere end en laminatplade, men efter min mening pænere og behageligere at arbejde ved.

 Har lidt svært ved at se det for mig, har du eventuelt et billede af hvad du havde i tankerne?

AskH. skrev den 20-01-2021 13:12:16

Jeg får 3m eg til 1300-1700 afhængigt af tykkelsen.  27mm er helt sikkert fint til dit skrivebord. 18mm ved jeg ikke om vil kræve for mange understøtninger.  (Jeg har 18mm eg som køkkenbordplader, men der er jo også også understøtning både for, bag og på tværs per 60cm.

https://mifapladen.dk/vare/traeplader-goer-det-selv/eg-3000x640x18mm
https://mifapladen.dk/vare/traeplader-goer-det-selv/eg-3000x640x27mm

Jem og fix har eg til 700 kr. for 2,4m. Men så bliver du tvunget til også at have en samling på den lange side og ikke kun i knækket. Det kræver lidt håndelag at lave pænt, men er ikke umuligt. OGså er du nede omkring den materialepris du ønsker.

Tænk iøvrigt over hvordan du vil lave og forstærke samlingen i knækket. Fisk er selvfølgelig det perfekte, men du kan også simpelthen skrue nogle stykker eg (eller hvad din plade nu er lavet i) på tværs nedenunder. Den slags kan også holde den på plads mens limen tører.

 Fandt eg til en fint pris hos Davidsenshop:

https://www.davidsenshop.dk/wallmann-bordplade-eg-27x610x3020-mm-c-id507623-p-37401418632
Jeg for nok at se til med at få lavet en flot skrå samling, så tænker jeg skal holde mig til at lave én samling hehe :)
Umildbart havde jeg tænkt en lille krydsfiner plade, hvis jeg kan lave det så den ikke er synlig. Jeg kommer til at sidde med benene direkte under samlingen, så vil helst ikke have en alt for tyk plade der. Fisk er nok det bedste, men har ikke værktøjet til at lave det (tror jeg).
Du kan få de hyldeknægte / bordophæng ved harald skrald til 60,- og besparelsen kan du evt. bruge på en bedre bordplade. Køber du dem ved harald, så skal du undersøge om de er ens og i vinkel, for jeg har købt 4 styk, hvor den ene ikke var helt i vinkel.

P.S: Hyldeknægte helt ude i siderne kan men fordel erstattes af lægte, der skrues på væggen - det kan spare dig for 2 hyldeknægte og reducere omkostningerne yderligere.

Hellere leje end at bo på gaden.
Personligt ville jeg genoverveje laminatplade, det er både utroligt holdbart og særdeles praktisk næsten uanset hvilke hobbyprojekter, du vil arbejde med. Synes også en del af dem virker meget naturtro, - til gengæld havde det været godt med 70 - 80 cm i stedet for de 61 cm, som er jeg synes er lige til den smalle side til et arbejdsbord.
Men hvis de 61 cm er nok og laminatoverflade er udelukket, så var pladen måske et perfekt underlag for bordlinoleum, og tror jeg et bedre underlag styrkemæssigt end en gulvspånplade.
Jeg har svært ved at se hvordan man kan lave en pæn skrå samling med laminat. Hvis du laver det i massivt træ og har styr på dine snit kan du slibe den bagefter og få en virkelig flot overgang.

Også er træ altså bare et mere lækkert materiale at sidde ved syntes jeg ihvertfald selv.
Bordlinoleum er dog også lækkert, men igen tror jeg det er svært at få knækket pænt der.

Hvad angår samlingen ville jeg anbefale at forstærke den med samme træsort nedenunder. Det handler om at få noget der arbejder ens, for det mindsker risikoen for revner over tid.  Hvis din bordplade ellers har rimelig højgde burde en forstærkning på 27mm ikke ramme dine ben. Desuden bør du også have hyldeknægte tæt på knækket så der er understøtning der.


Ask
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis