Planlægning af Ventilation med varmegenvinding i ældre parcel hus

Hejsa alle sammen.
Jeg har fået idéen om at indstallere ventilation med varmegenvinding i mit hus.
Huset er bygget i slut 70´erne og løbende blevet opdateret med isolering og vinduer.
En af mine venner har fornyelig fået indstalleret et Nilan anlæg og i den forbindelse, fik han at vide at der skal monteres flere udsugnings punkter, end indblæsning (han har udsugning i stort set alle rum og 4 indblæsning fordelt over huset)
Det strider meget mod de informationer jeg har kunnet finde, hvilket alle siger udsugning fra fugtige rum (Bad, Køkken, bryggeres) og indblæsning i alle øvrige rum.
Hans argument er noget med nye regler, samt udsugning, fjerner fugten, hvor indblæsning presser fugten ind i bogligen.
Er der nogle i dette forum der kan gi deres input til dette ?

Ellers går mine tanker i retning af endten et Nilan comfort 300 eller et Genvex energy 2 anlæg.
Hører meget gerne tanker omkring hvad der er bedst til mit hus (det er 160 m2)

Jeg har indsat en skitse på hvordan jeg tænker det kan indstalleres.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din ven må virkelig have misforstået et og andet. Det lyder helt skørt det med hans installation.
Som angivet på dit eget foreslag er det meget brugt at suge i de "beskidte/våde" rum og blæse friskluft ind værelser, stue m.m.. Balancen i sug/indblæs hænger ikke direkte sammen med antallet af ventiler.
Hvis vi tager dit forslag er der klart flere indblæsningsventiler end udsugning, men der plejer at kompensere så udsugningsventiler fx er 125mm. Den endelige balance opnåes dels ved justering af ventilatorerne og dels ved at justere på de enkelte ventiler. Det er vigtigt af få foretaget en kvalificeret indregulering, da det har betydning for det opnåelige indeklima og energiforbrug. Har du i øvrigt tænkt på at luften skal kunne bevæge sig gennem huset, så der skal være en sprække under dørene.
Jeg har selv overvejelser om installation af genvinding, men jeg hælder mod at der skal være indblæsning/udsugning i alle rum. For det første vil jeg være ked af at skulle skære i alle døre, for det andet et vil husets indretning betyde at det hele skal igennem én døråbning da vi har de rene rum i en ende og de beskidte i den anden. og da huset er 300m2 er det en del luft.....

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Mange tak for indput Kermit.

Ja det var såmen også min tanke, at noget måttet være misforstået omkring hans design af ventilation, han er desværre blevet vejledt af en så han har stor tiltro til, så det at overbevise ham om at det kunne være bedre, er farlig "land"

Jeg er med på at indblæsnings luften, skal kunne bevæge sig mod udsugningen. I forbindelse med renovation af huset, har vi løbende udskiftet gulve og dermed også fjernet fodtrinet eller bundstykkerne i dørene, således at der omkring 10 mm luft under dørene. Jeg håber at det er nok til at kunne ventilere.
På badeværelserne, har jeg overvejet at montere en ventil til nærmeste gang eller lokale (2 loft ventiler med forbindelse), således der også kan ske flow der.
Jeg er helt med på at der skal en "professionel" til at lave den endelige inregulereing af anlæget, så det kommer til at køre optimalt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis