Fejl ved isolering af redskabsrum og værksted

Jeg har i sommer isoleret skur og værksted, men er nu blevet opmærksom på at det måske er lavet forkert ;(

Så nu vil jeg høre om der er gode råd at hente her.

Mit skur og værksted er bygget på følgende måde
  1. Udvendig beklædning
  2. Vindpap
  3. Knauf Ecobatt formstykker 34, 95 mm isolering
  4. Dampspærre
  5. Fermacell fibergips
Er jeg nødt til at installere en ventilator? - fx denne: https://www.dk-indeklima.dk/vare/duka-one-pro-50-plus/
 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
HVad er det du mener er forkert, og hvad er problemet?

Mvh Troels
Dampspærren skal i hvert fald fjernes. Er er afstand mellem beklædningen og vindpappet ?

Hvorfor er det blevet isoleret ? Er det opvarmet til frostfrit om vinteren ?

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
@Troels: Jeg mener det er helt forkert at der er sat dampspærre ind.

@Jens J.: Jeg tænker ikke jeg kan fjerne dampspærren. Så vil jeg skulle rykke alt Fermacel firbergips ned først. Derfor tænker jeg om det ikke er en løsning med ventilation? Det er blevet isoleret for at være frostfrit og for at tage den værste lyd fra maskiner i værkstedet. Det er ikke opvarmet. Gulvet er isoleret.
Det er noget voldsomt at begynde at rive ned. 

Jeg vil give det en sæson og se hvor stort et problem du har. Reelt er det ikke nødvendigt med dampspærre, men det giver sjældent egentlige problemer, med mindre du har store mængder fugt der kommer op fra undergrunden om sommeren. Sæt evt. et par ventilationsventiler ind, som du holder åbne uden for sommersæsonen. Så undgår du at solen varmer rummet op og kondenserer fugt. Det du ikke skal gøre, er  om sommeren at ventilere varm luft udefra ind i et koldt isoleret rum - lidt a'la problemet med fugt i kælder.

Du kunne evt, pille beklædning og isolering ned udefra og fjerne dampspærren på den måde.

Mvh Troels
Jeg ville droppe bekymringen med det samme. Der er nærmest en uendelig mængde af sommerhuse, udhuse osv der har monteret dampspærre og som i perioder er helt uden opvarmning,
Der sker simpelthen intet alvorligt med dit skur fordi den har den dampspærre, - ja, måske er den kolde side på et tidspunkt på den "forkerte" side af dampspærren, - men der sker altså ingen katastrofe.
Annonce
@TRRA og @djaydjay: Tak for svar. Dejligt at der forhåbentligt ikke er sket den helt store skade. Jeg har dog allerede oplevet lidt mørke pletter på noget træ (krydsfinerplade) som jeg havde stående i værkstedet. Det er bl.a. derfor jeg er lidt bekymret for indeklimaet.

Jeg overvejer derfor en af disse lige nu:

De kan vel begge kun gavne og sikre mindre fugt?
Jeg er ikke ekspert - men jeg tror at noget passiv ventilation vil være rigeligt - og langt billigere. Hvis du har for meget fugt i skuret vil det først kunne ses på bare jernoverflader, som begynder at ruste.


Mvh Troels
I vinterhalvåret er luftfugtigheden udenfor høj. Den fugtige luft hiver du så ind i skuret med en ventilator. Så er du jo lige vidt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 26-01-2021 12:02:31

I vinterhalvåret er luftfugtigheden udenfor høj. Den fugtige luft hiver du så ind i skuret med en ventilator. Så er du jo lige vidt.

 Jeg mener faktisk det er omvendt - Om sommeren må man ikke pumpe varm fugtig luft ind i et rum som er koldere = kondens. Problemet med ventilation af kælder om sommeren. 


Mvh Troels
Hvis rummet er helt tæt, kunne en affugter være vejen frem.
Det bruger jeg i mit lille værksted, affugteren køre meget lidt, da der ikke komme fugt ind, kun når man åbner døren, og der er fugtigt udenfor, så sker det også ofte at affugteren starter op.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis