Beregning af samlede u-værdi

Hej,
Jeg skal have målt min lambda-værdi i 2 rum, fordi de skal godkendes til beboelse.
Det er et gammelt loft jeg skal have udnyttet til beboelse og skal der bruge u-værdien...
Jeg har lavet en beregning i Isovers U-værdi-beregner, men det er kun tagflade jeg kan måle,
og vil gerne have skunkens isolering med, så jeg får den samlede U-værdi i rummet.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du prøvet rockwool program?  Det er ganske godt. 
Alternativt kan det vel laves i Excel.
Prøv og skriv lidt mere med dine mål og materialer. . 
Der er nogle gode videoe på YouTube. Prøv og skriv u værdi beregning. 
Blot et gæt - men hvis det er et gammelt loft overholder det næppe kravene i BR18 for at få godkendt til beboelse medmindre du har meget god lambda værdi på dit isolering nu - samt et temmeligt tykt lag >300mm
Husk at der er Uværdier for tagisolering og uværdier for vægisolering - samt er der højst sandsynligt endevægge at tage højde for.
Du skal ikke regne efter nybyg men reglerne for tilbyg/ændret anvendelse og her er det en kombination af alle uværdierne tilsammen som skal overholde de gængse regler. 
Enig! Det bliver svært at nå u-værdi på 0,12 (krav til ombygning)
Det kommer jo også an på dimensioneren af spær/tagkonstruktion hvad der er plads til.

Du kan udregne det på følgende måde.
Isolering (295 mm med Lambda 37)
Isolans =  Tykkelse ( i m) / Lambda  = 0,295/0,037= 7,972
Uværdi = 1 / isolans
Uværdi = 1/7,972 = 0,125
Hertil kommer også isolansen fra tagkonstruktionen (og tidligere isolering), men det er næppe det store, men det kan faktisk godt skubbe det under de 0,12 i det konkrete tilfælde.

Så har du et nogenlunde fingerpeg om hvordan du rammer kravet ift beboelse.
Som du kan se skal du op i nogle ret store tykkelser, som det bliver nævnt højere oppe, alternativt skal du op i nogle andre produkter fx Kingspan, hvis du vil undgå at tabe for meget lofthøjde, men de er betydeligt dyre. Jeg ville nok selv tænke over hvad øger det mersalgsværdien at få det beboelsesgodkendt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis