Spidse rundstok

Jeg har fået fingrene i en gammel dobbelt bådshage med 30mm konisk hul til en rundstok og vil gerne ha sat et 3 meter skaft på den, men hvordan får jeg spidser rundstok men uden en drejebænk så det kommer til at passe med det koniske hul i bådshagen?
Jeg kan ikke finde blyantspidsere i den størrelse...
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer jo lidt an på hvad du ellers har til rådighed. En lille vinkelsliber med slibeskiver ( flapskiver f.eks,) kan sættes fast i skruestik og så rotere rundstok hen over denne. Eller have en til at holde den på bordet medens rundstok roteres.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
På samme måde som hvis du spidser en blyant med en kniv.  
En høvl er nemmest at gøre det med, men i mangel af bedre kan en økse/kniv/sandpapir være vejen frem.
Sæt eventuelt en "dybde" af på rundstokken inden du starter så du ved nogenlunde hvor start og stop er. 

Det er straks noget andet hvis du skulle lave 50 af dem. Så ville jeg nok lave en jig der kan køre rundstokken rundt mens en fræser drejer den spids.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu fik jeg prøvet med en høvl og det er faktisk OK. Så er det bare træsorten der skal på plads.
Ideen er ca 2,5-3 meter så den kan bruges som stage også. Jeg er lidt i tvivl om fyrretræ er brugeligt eller om der skal findes noget bedre egnet. Nogen der har et bud?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis