Åbning i leca-element-væg - er det sikkert?

Hej allesammen

Jeg er ved at renovere vores 70'er hus. Væggene er lavet af leca-elementer, og er støbt i "hele" vægge.

Mellem køkken og stue/alrum har jeg lavet en åbning. For ikke at få problemer med overgangen af listeloftet fra det ene rum til det andet, har jeg skåret hullet således at der stadig er en overligger tilbage. Denne overligger er omkring 35 cm høj. Åbningen er lige over 2 meter bred.

Er der nogen som helst fare for at overliggeren pludselig skulle falde ned? Den sidder jo stadig fast i den i-et-stykke støbte væg på begge sider, og virker meget solid.

Jeg håber nogle af jer vil give jeres besyv med.

God aften!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er stor sandsynlighed for at lecaen brækker, da den er meget porøs, og bærer sig selv dårligt med den kraftudveksling du har der.

Du bør støbe noget tentorstål ind i lecaen, eller sætte et profiljern under. 

Elektronikteknikeren
Vil jeg kunne lægge fladstål som denne ind for at give ekstra støtte?

https://www.vvs-eksperten.dk/stal-og-metaller-stal-fladstal-sort-10010mm-6-meter-55fla385
Når der er armering øverst, ville jeg blot støbe stål ind i en rille nederst, f. Eks. Det stål du linker til er rigeligt til at tage egenvægt af leca, men det skal støbes ind så det står på højkant, i en langsgående rille over hele spændet. Husk overlæg over væggene til begge sider. 

Elektronikteknikeren
Du skriver helstøbt væg. Det er så støbt i en form på en fabrik og de blev vibreret under fremstillingen. Derved fremkommer et meget tæt og kompakt leca produkt. Jeg er ret overbevist om at det ikke falder ned. Om det med tiden skulle revne er lidt mere uvist men jeg tror det ikke.
Jeg kan se at det er i samme retning som dine loftbrædder, så det er sikkert på langs af huset. Så det er naturligvis under forudsætning af at det ikke er en bærende væg.
Hvis du skal støbe noget ind så skal du skære med vinkelsliber og kun hugge lidt ude i enderne. Ellers kan selve arbejdet godt være så voldsomt at det revner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svaret til jer begge.

Erik: Det er ikke en bærende væg. Vil du mene at det er unødvendigt at indsætte et stykke jern som linket højere oppe? Om det revner gør ikke det store. Det jeg ikke ønsker er at nogen ligepludselig skulle få overliggeren i hovedet.
Den falder ikke ned. Jeg forstod det var din primære bekymring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super - det var det nemlig 😊 Den skulle nødigt havne i hovedet på nogen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis