Update på papiruld

Hej alle
Når jeg skal isolere vores kommende hus forventer jeg at gøre det oppefra. Dvs. montering af spær, ventillation, dampspærre og forskalling. Herefter udlægge isolering med slange til ca. 50 mm under toppen af spærrene. Herefter tagkrydsfiner og tagpap.

I den forbindelse har jeg forsøgt at gøre mig klogere på de forskellige typer isoleringsmateriale. Der sker jo hele tiden noget på markedet og jeg kunne derfor godt tænke mig at høre en uvildig vurdering fra DK's bedste handymen og håndværkere :-)

Papiruld eller mineraluld? Umiddelbart virker mineraluld billigere, men er det så også dårligere?

Mvh Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Papiruld er en fordel hvis der er tvivl om dampspærren, eller hvis der bygges helt uden.

Papiruld isolerer en smule dårligere end mineraluld, og falder en smule sammen efter det er udlagt. Desværre er det også dyrere end batts.

Mineraluld er dårligere til fugthåndtering, men er mere vindspærrende. 

Elektronikteknikeren
Helt korrekt, hvis din dampspærre er helt i orden, er det udelukkende et spørgsmål om hvor vidt du ønsker et grønnere genbrugsprodukt. 

Elektronikteknikeren
Det papiruld jeg bruger, er en smule dårligere isolerende end mineraluld, 0.037 mod 0.039 mener jeg det er, så det kommer nok an på hvilket produkt det præcis drejer sig om. Jeg brugte i starten mineraluld, men efter jeg prøvede papiruld, så går jeg IKKE tilbage og vil hellere lægge 50mm ekstra på, for at opveje den dårligere isoleringsevne hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg bruger noget der kommer i poser og som man selv kan sprede ud. Det dækker betydeligt bedre rundt om skæve spær og brædder, som der kan være i et ældre hus og er meget mere behageligt at arbejde med. Kan nemt skubbes til siden og dækkes til igen, hvis man skal lave noget.

Prisen er lidt højere end tilsvarende mængde mineraluld.

Ved ikke om jeg går som uvildig, når nu jeg er fortaler for papiruld :D det må du selv afgøre, men det er et behageligt produkt at arbejde med og har gjort isoleringen meget nemmere hos mig

 

Jeg er i øvrigt selv fortaler for papiruld da man kan lave åndbare konstruktioner uden dampspærre, men det koster altså Ca. dobbelt så meget som mineraluld. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeps. Men når der er tale om nybyg med krav om tæt dampspærre samt den øvrige konstruktionsmæssige viden man har opsamlet de sidste 30 år tænker jeg ikke det gør det store når vi isolerer oppefra. Umiddelbart kunne det dog godt lyde til at være en god ide med papir hvis vi isolerer nedefra.... Korrekt forstået?

Mvh Henrik
Kan man isolere med papir nedefra ? Ikke hvis det lægges ud løst eller blæses ind løst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis