Skab - lugter af aske og afgasser formaldehyd?

Hej

Jeg har en udfordring med voldsomme lugtgener og antageligvis formaldehyd afgasning efter et gør-det-selv projekt. Måske der er nogle inputs?

Jeg har med møje og besvær bygget et indbygget skab og renoveret et soveværelse. I processen med at bygge skabet og renovere soveværelset, har der ikke være nogle lugtgener. Efter endt projekt er der begyndt at lugte ret markant i soveværelset - lugten er tiltagende på trods af massiv udluftning i soveværelset. Lugten er blevet værre i takt med, at det er blevet koldere og vi har tændt for varmen. Vi taler nu et niveau, hvor det er svært at opholde sig i rummet.

Jeg vil beskrive lugten som sådan askeagtig. Altså lidt som et gammelt, surt askebæger lugter. Bare skaleret op. Jeg har selvfølgelig en mistanke om formaldehyd dampe, og har lejet en måler - den viser for høje niveauer, så det er nok en del af forklaringen.

Skabet er bygget op på IKEA moduler og med IKEA indmad. Uden om skabet har jeg bygget en ramme af MDF. Lågerne til skabet har jeg skåret og fræset i MDF. Skab og soveværelse er malet med svanemærkede produkter: Jotuns Sense (indvendig i skabet), Jotuns hæftegrunder, Jotuns Lady Pure (vægge og træværk) og spærregrunder fra hhv. Beckers og Jotun. Skabet måler ca. 2,5 x 3,5 m. MDFen på rammen er filtet, inden den er malet.

Jeg har for nyligt fjernet skabslågerne. Det afhjalp generne ganske markant til at starte med, men det er som om, at de nu er tiltaget igen.

Min tese er, at MDFen afgasser formaldehyd, hvilket skaber generne. Min næste tanke er at fjerne MDF rammen uden om skabet. Dette skridt vil dog også medføre, at jeg vil skulle lave ny ramme og måske også nye låger - hvilket er et ganske markant arbejder med mine evner. Så jeg søger lidt forståelse af, om det vil være det rigtige skridt, inden jeg tager det.

Er der nogen, der kan gennemskue, om der kan være tale om andet end afgasning fra MDF? Og eventuelt om der er andre skridt, jeg skal tage, før jeg splitter lortet ad?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har i tidens løb brugt masser af spånplader og en del MDF-plader i huset, men har aldrig oplevet lugtgener på grund af dette. De lugter i hvert fald ikke af aske.
Tak for svar efry. Jeg syntes også, det virker vanvittigt. Man kan måske også diskuttere, om det er en lugt af aske. Min kæreste syntes, det lugter kemisk. Sikkert er det, at det ikke lugter som noget, jeg forbinder med sådan et projekt. Så det lugter ikke af træ/MDF plade og det lugter ikke af nymalet rum f.eks.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du har vel ikke tabt en gammel ostemad i sokkelen , så der ligger noget der
Hvis det lugter surt kan det også være fugtigt murværk (kælderlugt) som følge af at ydervægge er blevet kapslet inde? Det ville passe godt med at det lugter efter det er blevet koldt. 
Men nu melder historien ikke noget om at det skulle være op ad en ydervæg.

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren

Nej, det er op ad væggen ind til naboen (det er en lejlighed). Lugten er desværre heller ikke sur - måske er det mig, der har en forkert opfattelse af, hvordan et askebæger lugter.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
du har vel ikke tabt en gammel ostemad i sokkelen , så der ligger noget der
Gid det var så vel. Desværre sørger jeg altid for at spise mine ostemadder, og så er der også for langt til soklen til, at jeg ville kunne lugte det - vi er på 3. sal ;-)  

 

Du har vel ikke skruet skabet fast til væggen og ramt en faldstamme?
Hej Frisk

Nej, den kan jeg heldigvis afkræfte. Jeg har skruet skab og ramme fast til væggen, men der er ingen faldstammer i nærheden. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også