Tig svejse

Hej

Jeg har et pindeværk (Kemppi minarc 150), som bruges til diverse grovere ting. Nu kunne jeg tænke mig at prøve Tig, som værket jo også kan, med det rigtige håndtag.
Det vil mest være til lidt plade og mindre jern rør der skal samles. Udelukkende hobbyting.
Men hvad skal man kigge efter, hvis det ikke lige behøver være det originale? og hvilken slags gas bør man bruge? Argon eller mix gas? og hvor køber man dette som privat person.
Nu begynder der sikkert en religionskrig   
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge ren Argon til TIG.  Du kan f.eks. købe hos en forhandler der sælger svejseartikler.

Søren O
Du skal bruge 100% ren argon, eller brænder wolfram elektroden op.
Du skal have et håndtag som kan styre en magnetventil, og helst også så du kan tænde og slukke for svejseren, hvis den har en indgang til dette.
Eneste mulighed i DK er enten at købe de små 1 og 2,2 liters enegangs argon, eller købe en flaske som findes i 5 og 10 liter, som så kan byttes.
Alternativt kan man købe argon i Tyskland, der findes dog også firmaer der gør i Tyske flasker.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar, så ren argon. Er der andet man skal se efter på håndtaget ud over det skal kunne åbne/lukke for gassen. Jeg kan ikke slukke for svejseren så vidt jeg ved.
Så vidt jeg kan læse anbefales det at bruge en så lille kop som mulig, for at spare på gassen. 
Ved ikke med gaskoppen, der er flere muligheder, som jeg ikke har styr på.
Jeg har en manometer som skulle spare på gassen, men om det holder hvad det lover ved jeg ikke. LINK 

Du skal have et håndtag lignende dette her, hvor man kan åbne/lukke for gassen manuelt på håndtaget, har ikke kikket om det findes billigere..
Link

Vi prøver igen, i morgen --
Er der ikke også noget med en fodpedal, alternativt en knap på håndtaget, når man svejser med TIG?
Annonce
perhans skrev den 20-01-2021 16:00:20

Er der ikke også noget med en fodpedal, alternativt en knap på håndtaget, når man svejser med TIG?

 Det bruges til at styre svejsestrømmen, og virker som en slags speeder.,

Men vist mest et youtube fænomen, de prof smedefirmaer vi bruger på arbejde bruger  ikke fodpedal, og de kan ellers lave de flotteste svejsninger, både i felten og hjemme på værkstedet, i både aluminium og rustfrit stål.


Vi prøver igen, i morgen --
I USA bruger de meget fodpedal, men herhjemme "nøjes" vi oftest med en knap på håndtaget.
Fodpedalen virker som en speeder og man kan derfor nemt justere varmen under svejsning.
 
I dit tilfælde kan du kun køre "lift start" altså meget det samme princip som når du tænder en pind. Hvis du vil kunne "tænde" lysbuen med en knap, som man ser de fleste der svejser tig kan, kræver det højfrekvens start indbygget i maskinen, der tillader strømmen at springe et stykke uden fysisk at skulle røre emnet, men selvom det er en selvfølge i industrien, er det mest bare en luksus ting. Det samme gælder åben/luk af beskyttelses gas, du skal som andre har nævnt, bare have et vilkårligt håndtag der selv står for opgaven, da det ikke er indbygget i maskinen og det skal som det også er nævnt, bare være ren argon.

En mindre gaskop tillader at skrue ned for gasflowet, da et mindre område bliver dækket, men det er små besparelser vi snakker om, f.eks. fra en #8 kop til en #6 kop. Hvor meget træk der er i dit værksted har en langt større indflydelse på hvor meget gas du skal bruge.

Det er vigtigere at sørge for at flowet fra manometer ikke står unødvendigt højt. En gaslinse kan også give andledning til lidt besparelser og er mere behagelig og simpelhen bedre at svejse med.
https://www.youtube.com/watch?v=uv1-wYqw3jU&ab_channel=EastwoodCompany

"Det er kun et spørgsmål om at finde en hammer der er stor nok"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis