EL Teori: Jord-ledning i elektriske apparater og i Huset?

Hej Kreative lav det selv folk,
Jeg er efterhånden ved at lære noget El Teori og kunne godt bruge lidt hjælp til at forstå et par ting om Jord-stikket altså at "grounde" sit elektriske udstyr.

Som jeg forstår er Fase og Neutral aldrig forbundet til hinanden i huset før
man putter et stik i stikkontakten og strømmen løber
helt igennem et kredsløb (fx en mini ovn). I selve kredsløbet
forbindes fasen med Neutral. Jeg kan så forstå at man koble en gul-grøn jordledning fast til metallet på et elektrsk apparat sådan at hvis Fasen kortsluttede med apparatet ville strømmen kunne løbe gennem metallet i apparatet og hvis man rør det, gennem dig og mig hvis vi altså har mindre modstand i os end den modstand fasen skal igennem inde i apparatet.  Hvis fasen falder helt af inde i apparatet, har den ingen kontakt til Neutral og så ville strømmen løbe gennem mig. Men nu kommre det som forvirrer mig: Hvor langt skal en Jordledning løbe før den må forbindes til Neutral?  
Hvis ikke man har Jord i huset men inde i et elektrisk apparat, kunne man så forbinde Jord til neutral i selve ledningen før afbryder (stikkontakten) eller ville det resultere i at strømmen der løber fra fase, ned gennem jord ti lapparatet og giver en person stød?
Hvis kredsløbet kortslutter er der en hovedafbryder der slår fra fordi Strøm (ampere) ind gennem fase ikke er lig med strøm ud gennem neutral. Vil det sige at Jord først kan forbindes til Neutral efter hoved afbryderen /sensoren eller forbindes jord slet ikke til neutral men bare til en pæl ned i jorden?
Jeg håber der er en der vil hjælpe mig med at fostå dette, da det ville opklare en del forvirring jeg har omkring føringen af jordstik i et hus og i elektriske apparater og logikken bag det :) 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du forbinder jord til nul som din tegning viser, vil et hpfi relæ slå ud øjeblikkeligt, og der findes vel ikke et hus i Danmark uden hpfi 
En sikring beskytter kun mod kortslutning af fase og nul
Jord til stel af en brugsgenstand har alene den funktion som du også er inde på at aflede hvis en fase(eller nul) skulle ved en fejl ryge over på stel, for det kan en sikring ikke "se" om er forbrug, selvom det så er dig der er forbruget, så længe der ikke er en kortslutning.
Så i en situation hvor der ikke er hpfi og en overgang fra fase til stel, uden at den er forbundet til jord vil ikke medføre noget, før i det øjeblik du ved at rører ved stellet skaber en jordforbindelse. Så vil der ske det samme som hvis du bare tog fasen mellem fingrene.... sikringen vil opfatte det som forbrug, og vil blive ved med at sende strømmen frem og igennem dig, med hvad deraf følger...
Et hpfi relæ vil derimod beskytte dig, hvis en fase(eller nul) ryger over på stel inden du skaber jordforbindelsen ved at røre ved stellet.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vi skal lige have en ting på det rene, jordledningen forbindes kun til nul/neutral i transformerstationen. At bruge nulling er kun tilladt efter tilladelse fra forsyningsselskabet, og den gives kun til installationer forsynet fra egen transformer.
Så kommer vi til din jordledning, som går fra stel på et apparat og til jordelektroden ved f.eks. din bolig. I din bolig er der et HPFI relæ, som måler summen af strømme. Hvis summen ikke er 0 men afviger med højst 30 mA, kobler HPFI relæet ud og afbryder dermed for strømmen. Den spænding du kan blive udsat for må højst være 50 VAC.
Se også Pink Henriks forklaring. Nu har du jo et tangampemeter, så prøv at måle strømmen på en brugsgenstand og se, hvor stor strømmen er, når du måler uden på kablet.


fase
Jeg er lidt nervøs fordi jeg har lige købt en AC til DC Lab strømforsyning som kan generere 10Amp og 10Volt men jeg har intet Jord i lejligheden  )og intet HPFI kun HFI). Den skal bruges til at lære om el og evt at forstå DC gadgets, dioder, OHMS lov osv.  Der står på strømgeneratoren at den har en "grounding terminal"  men selve stikket mangler en tredje "jord pin" til stikkontakten. Der er et hul istedet.  Vil i anbefale jeg køber "surge protection" / strømbeskyttelse eller noget der beskytter den mod overbelastning?

Pink Henrik
Det giver god mening det du skriver og det hjælper mig til at danne et billede af hvordan det fungere så tak :)   Ud fra det du skriver, Er det så rigtigt forstået at hvis Fase og Nul kortslutter Springer sikringen fordi den lave modstand øger strømmen - højere amperer?  Dvs sikringen besykter kun mod for Mange Amperer? Jeg tror det er ved at give mening!

S. Fabrin
Okay jeg vidste slet ikke at jord først blev forbundet ved Transformer stationen i Danmark. Godt at vide, og jeg skal nok lade være med at pille ved det :-)  Jeg er meget glad for at HPFI  (og HFI) relæet måler Strøm ind og Strøm ud med så lille difference på 30mA, ellers kan jeg godt se hvor galt det kunne gå.
Jeg læste lige om forskellem mellem HFI og HPFI,
"HFI-afbryderen slår fra ved en fejlstrøm på maks. 0,03 ampere (30 mA) vekselstrøm. HPFI-afbryderen slår også fra ved maks. 0,03 ampere vekselstrøm, men håndterer desuden pulserende jævnstrømme (fx fra elektroniske apparater)."

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Billedet viser en overspændingsbeskyttelse, der ikke beskytter mod overbelastning, men som navnet antyder beskytte mod for stor spænding, så den sparer du bare.

Billedet viser et schukostik efter tysk og fransk/belgisk norm. Hullet gør at det kan bruges i det fransk/belgiske stikkontakt schuko system. Metallet, som du ser på siderne af stikket er ligesom "hullet" forbundet til jord efter det tyske system. Hvis du ikke fortæller det til nogen andre, så fortæller jeg dig, at du bare sætter stikket i en stikkontakt og tænder for din strømforsyning. Har du ikke et billede af eller fabrikat og type på din strømforsyning.

fase
Det giver god mening det du skriver og det hjælper mig til at danne et billede af hvordan det fungere så tak :)   Ud fra det du skriver, Er det så rigtigt forstået at hvis Fase og Nul kortslutter Springer sikringen fordi den lave modstand øger strømmen - højere amperer?  Dvs sikringen besykter kun mod for Mange Amperer? Jeg tror det er ved at give mening!

Du kan jo se tråden i en sikring som en meget tynd ledning (det svageste punkt i et kredsløb). Den vil så brænde over, ved at blive belastet for meget i forhold til den tykkelse, ved at strømmen stiger (modstand/forbrug).
En 10A sikring kan belastes med 2300 watt (dog lidt mere i kortere tid). 
Det er jo også derfor at der findes forskellige kvadrater på ledninger alt efter hvor meget de kan "bære"  

Feks kan et bilbatteri brænde en 8 tommer skiftenøgle over hvis du kortslutter polerne med den, så strøm er en "underlig samarbejdspartner"  

Se eventuelt denne video, der giver nogle af grundbegreberne på ohms lov


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hvis du gerne vil jorde din bænkforsyning, kan du blot skifte det medfølgende apparatkabel med ét der har dansk jordstik, eller sætte en jordadapter på, eller klippe stikket af og montere et dansk jordstik, eller helt undlade at benytte jord, og købe en lotterikupon i stedet, da din chance for at vinde er højere end at få stød.

Elektronikteknikeren
I øvrigt kan du ikke få stød af lavspændingssiden på din strømforsyning.
10V er slet ikke nok til at trække en mærkbar strøm gennem dig.
Ohms lov viser dig det. 

Elektronikteknikeren
Trådstarters oplæg jo et ønske om at blive klogere på el-teori så her lige lidt yderligere
Trådstarter skrev:
at hvis Fasen kortsluttede med apparatet ville strømmen kunne løbe gennem metallet i apparatet og hvis man rør det, gennem dig og mig hvis vi altså har mindre modstand i os end den modstand fasen skal igennem inde i apparatet
Den hypotese er ikke korrekt. Strømmen vil fordele sig afhængig af modstand. Så du vil få din del- Men dit apparat bruger måske 5 A og du kan tåle lidt over 30/1000 A altså 0,03 A i kort tid. Så uanset fordelingen så kommer du meget til skade. Men modstanden i din krop m.m. kommer jo an på hvad den anden hånd rører ved, hvilke sko du har på, eller hvad gulvbelægning består af.
Der hvor det kan gå rigtig galt er hvis der er overgang på f.eks. emhætte uden jordforbindelse og du rører ved komfur med jordledning. Våde hænder imod metal o.s.v. 
Eller endnu værre komfur uden jordforbindelse men med overgang på en fase som du ikke opdager fordi der er vinyl gulv i køkken. Så kommer de rovergang på nul eller en anden fase i emhætte. Det er en farlig cocktail men meget sjælden.
Ulempen ved HFI i modsætning til HPFI er at ved en overgang på jævnstrøm (f.eks, vaskemaskine motorstyring) kan "fylde" måletransformator i HFI så denne ikke kan virke på en ny overgang på vekselstrøm. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du gerne vil bruge jord, kan du enten, som nævnt, klippe det originale stik af, og montere et DK stik med jord, eller du kan søge på "SCHUKO til DK", og købe en lille konverteringsstik, eller du kan forbinde kabinettet til en radiator.

Mens det er sandt at jordlederen mest bruges til sikkerhed, så kan forskellige metaller også have potentialeforskeld (hvilket er spænding/volt), som kommer enten fra statisk opladning, eller fra induktion. Det kan give et rap over fingrene hvis du f.eks. rører en ikke-jordet mikrobølgeovn, og en radiator, på samme tid, hvilket ville være statisk. Du kan også til tider mærke en summen i stedet, hvilket typisk er induktion i stedet (men en summen kan også være overgang - 30mA AC gør ondt. Det gør 20mA også. 30mA er bare hvad et voksent menneske, uden helbredsproblemer, bør kunne overleve). Jordlederen sikrer at alt har samme potentiale, så statisk, og induceret spænding neutraliseres. Af samme grund, jorder man (så vidt jeg ved) radiatorer, så du ikke kan få stød ved at røre dem, og noget der er jordet.

Med det sagt, skal du ikke være skræmt. Bare hav en sund respekt for el. 10VDC vil næppe skade dig. Det er rigelig effekt til at give forbrændinger, hvis du holder på noget der trækker for mange ampere, men slet ikke nok til at forstyrre nerver/hjerte, hvilket er det AC-spænding er rigtig slem til.
Og som der har været sagt før, er der næppe nogen grund til at jorde din strømforsyning. Jeg har selv to 30VDC laboratoriestrømforsyninger som jeg bruger uden jord.
Du skal i den grad have opfrisket din lærdom om elteknik. Det virker, som om du ikke har forstået det hele. Særligt om jording til radiator, statisk elektricitet og inducerede spændinger. Ohms lov skal også lige have en omgang.

fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis