Metro Therm model 255 (solvarmebeholder)

Ærede medlemmer, hermed et spørgsmål, hvor nogen måske kunne diske op med erfaring.

I mit nye (sommer)hus (vores projekt), skal jeg have set på noget varme og varmt vand. Pt. indeholder huset, som vist kun har været brugt som sommerhus de seneste mange år følgende:

- En elektrisk vandvarmer, som ligner noget fra før den industrielle revolution til køkken og badeværelse
- En olieovn på størrelse med en kampvogn i stuen til rumvarme
- En brændeovn i den anden stue til rumvarme.
Der er altså ingen centralvarme i huset, og det har jeg heller ikke tænkt mig at installere, da det ingenlunde er rentabelt ift hvad vi skal bruge huset til.

Min tanke var, at jeg godt kunne tænke mig at optimere lidt samt måske også være lidt mere bæredygtig, da jeg jo mener, at man også bør tænke lidt på klima, etc. Ergo går jeg og funderer over følgende løsning:
- En VVB
- En pilleOVN med cirkulationspumpe
- En brændeovn
- (På sigt en luft-til-luft ovenpå, når dette bliver indrettet)

Tanken var, at jeg vil have pilleovnen i den ene stue til at opvarme rum samt opvarme varme vand til køkken og bad, og for at gøre det så smart og optimalt som muligt, er det jo bedst at have denne tilsluttet en buffertank/VVB. Dog vil jeg meget gerne også have nogle solfangere på taget, ligesom VVB også skal have elpatron, når pilleovnen ikke er tændt og solen ikke giver nok. Giver det mening?

Summa summarum: Er der nogen, der ved, om Metro Therm model 255 Solvarmebeholder kan alle tre ting: fungere som VVB, varme op med el OG varme op med sol?
Og kan jeg bruge den til de to første bare, hvis jeg venter med at sætte solpaneler op til fx sommer, altså kan man bruge bare to af de tre funktioner, men glædes over, at den er parat til også at modtage den tredje funktion?

Beklager det lange indlæg, men tak til dem, der orker at pløje sig gennem det.
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis