El - én gruppe pr. rum eller kan de slås sammen?

Jeg er i gang med at trække kabler til strøm i kælderen. Efter aftale med elektrikeren skal alle kontakter og lamper køre på samme gruppe i tavlen.
Der er begrænset plads tilbage, hvis vi skal undgå at udvide den. 

Nu ser jeg, at alt den første elektriker, vi havde på, har lavet alt i stueplan med en gruppe pr. rum.
Er der et lovkrav herom eller hvad er tanken bag? Hvorfor ikke samle det for at skabe plads i tavlen? 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke krav om en sikringsgruppe pr. rum. Der skal være et passende antal og i beboelser mindst 1 for hver påbegynd 50 m2 bolig areal.
Det betyder ikke at der absolut skal være 2 grupper i en stue på 60 m2 f.eks. Det betyder at der som minimum skal være 5 lys grupper i alt i et hus på 210 m2.
Men man kan sagtens køre grupper sammen i sikrings tavlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er ikke et lovkrav om en gruppe pr. rum. Når nu elektrikeren har brugt flere grupper, end det måske var nødvendigt, kunne du få din elektriker til at slå nogle af grupperne sammen, så behøver du ikke udvide tavlen. Antallet af grupper i kælderen kræver mere kendskab til bygningen for at kunne afgøre det.

fase
Super fint at høre.

Der er tre ledige pladser i tavlen, og jeg skal på sigt bruge fem. Så det kunne være fint at slå et par stykker sammen for at skabe plads.

Jeg takker for hjælpen. 👍
Det er smart at leve en gruppe per rum, selvom tavlen bliver lidt større.

Når du skal hænge lamper op, eller udskifte dem eller andet udstyr er det rart at de andre rum stadig kan bruges.

Jeg slukker ikke for gruppen for at hænge en lampe op. Jeg måler lige ,om lampestedet er spændingsløst på den side, hvor lampen skal monteres. Er det ikke godt nok?

fase
Annonce
Jeg har da også givet tilbud på el i et hus hvor der var foreskrevet en sikrings gruppe pr. stikkontakt i køkken, vaskerum, viktualie og baggang. Men der var der så også planlagt en gruppetavle på hver etage kælder, stue og 1. sal.
Jeg mener det er helt overdrevet at have en gruppe for hvert værelse m.m.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 18-01-2021 20:04:14

Jeg slukker ikke for gruppen for at hænge en lampe op. Jeg måler lige ,om lampestedet er spændingsløst på den side, hvor lampen skal monteres. Er det ikke godt nok?

Hvilken del af "eller andet udstyr" var for svær for dig?

Stikkontakt, indbygget lysdæmper, kontakt, el-ovn osv.

Hvor ofte gør man lige det, hvor det vil være et problem at man slukker for to rum, frem for et    


 

Bent Andersen skrev den 19-01-2021 00:15:57

Hvilken del af "eller andet udstyr" var for svær for dig?

Stikkontakt, indbygget lysdæmper, kontakt, el-ovn osv.

 Hvad mener du med spørgsmålene?

Andet udstyr har jeg ikke svaret på, om jeg afbryder for inden jeg piller i det. F.eks. afbryder jeg for en 630 kVA transformer med em kortslutningsspænding på 5%. Jeg afbryder også for installationen til en ovn inden jeg tilslutter. Afbrydere kan jeg finde på at skifte uden at afbryde. Det afgør jeg når jeg ser installationen.

fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2021 20:04:14

Jeg slukker ikke for gruppen for at hænge en lampe op. Jeg måler lige ,om lampestedet er spændingsløst på den side, hvor lampen skal monteres. Er det ikke godt nok?

 Elektrikere gør det for spændingens skyld. 
         


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis