Overbo vil ændre afløb til faldstamme

Jeg er i tvivl om hvorvidt min overbo har lov og ret til at ændre sine afløb uden min samtykke.(Ejerlejlighed)
Hun er ved at forøge sit badeværelse, dvs. at hun ønsker at hendes afløb skal ændres under mit loft hvilke nok betyder at jeg lige skal til at have hendes afløb inde i mit køkken. Hvilke jeg jo ikke er særlig begejstret for da jeg forventer at det bliver en forringelse af min værdi af min bolig. Er der lovgivning om dette og hvor finder jeg denne?
Mvh
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
I må have nogle vedtægter for jeres ejerforening. Ellers er det standardvedtægter for ejerlejligheder der må være gældende.
Kan bestyrelsen 8 ejerforeningen ikke hjælpe?

Søren O
S.Fabrin
Det er jo det der er mit spørgsmål og evt, lovgivning bag.

Er selv en del af bestyrelsen men kender ikke de specifikke regler (standardvedtægter )
Hvad mener du med standartvedtægter? Hvad står der i vedtægterne om ændringer af boligens faste installationer?
Hvis du er medlem af bestyrelsen, har du formentlig også kendskab til vedtægterne. Når jeg henviser til kommunens byggemyndighed, er det for at personalet sikkert kan oplyse om lovgrundlaget. Prøv at ringe til afdelingen.

fase
Det hedder Normalvedtægten for ejerlejligheder.
Jeg vil ikke mene at en “overbo” kan forlange nye etagegenbemføringer.
Er i medlem af Ejerlejlighedernes Landsforening kan du bare ringe eller skrive til dem for rådgivning.
Kommunens byggemyndighed tror jeg ikke har noget med det at gøre, andet end arbejdet skal udføres byggeteknisk korrekt.


Søren O
Annonce
Takker for svar. undersøger tingene i morgen..
Præv at se her:
PStk. 2. En ejer kan kræve adgang til andres lejligheder med henblik på at udføre følgearbejder i forbindelse med foretagelse af ombygningsarbejder eller nødvendigt vedligehold i sin lejlighed, som ikke påfører den, der giver adgang, væsentlige ulemper. Ejeren skal give et skriftligt varsel på 6 uger.
Stk. 3. I tilfælde af skader, hvis udbedring er uopsættelig, har ejerforeningen ret til at få adgang uden varsel.
Stk. 4. Arbejder, der udføres i en lejlighed, skal afsluttes hurtigst muligt og med størst mulig hensyntagen til de ejere, der berøres heraf.
Stk. 5. Der skal ske fuldstændig retablering, og arbejdet må ikke medføre forandringer i de pågældendes lejligheder, medmindre forandringerne er nødvendige for fagligt korrekt udførelse og ikke er til væsentlig ulempe for den, der skal tåle forandringen.
Stk. 6. Er det med hensyn til arbejder efter stk. 2 nødvendigt at foretage destruktive indgreb, kan den berørte ejer, såfremt retableringsomkostningerne skønnes at ville overstige 5.000 kr., kræve, at der stilles passende sikkerhed i form af en anfordringsgaranti, kontant deponering i ejerforeningen eller lignende, før end arbejderne kan igangsættes.


fase
Prøv evt at se denne artikel ​Bolius​​​
S. Fabrin
Takker det var lige dette jeg havde brug for at vide. Kan ikke selv lige finde det så har du et link du vil dele
vil jeg blive glad.
mvh.
Lars

Mini Me  
Også en tak til dig..
Mvh
Lars
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis