Forskellige termostater lukker (måske) ikke lige meget varme igennem

Hej alle

Vi fik sidst på sommeren skiftet et gammelt pillefyr ud med en varmepumpe. Der har efterfølgende været noget tilpasning, da vores system jo er lavet til pillefyret. Vi har en blanding af gulvvarme og radiatorer, og måden det kører på nu er, at der er skruet fuldt op alle steder, og så regulerer varmepumpen temperaturen ift. udetemperaturen. Nogle af radiatorerne er så skruet lidt ned igen, så temperaturen passer.

Vi har den udfordring, at det er som om, de forskellige termostater ikke lukker lige meget varme ind, når de er skruet fuldt op. Jeg har målt radiatorerne med et lasertermometer, og radiatorerne på loftet ligger på omkring 39 grader i toppen, når termostaten står på 3. Vi har en enkelt radiator i stueetagen, og den måler 35 grader i toppen med termostaten skruet fuldt op. Resten af stueetagen har gulvvarme. Her er der en shunt, hvor termostaten også er skruet fuldt op. På termometeret mellem shunten og de forskellige gulvvarmesektioner (manifolden?) er der 32 grader. Det giver 22 grader på trægulvet i stuen og 18 grader i luften, hvilket simpelthen er for lidt. Jeg er klar over, at sådan en shunt måske også har noget temperaturmæssig begrænsning for at skåne gulvet, men den tvang ikke temperaturen så langt ned, da den fik 75 grader varmt vand fra pillefyret.

Alle temperaturer ovenover er målt med fremløbstemperatur på omkring 50 grader fra varmepumpen, så der burde jo være rigelig med varme! Det er bare lidt som om, nogle dele af systemet er lavet til ikke at åbne helt op for den varme, der kommer. Giver det mening, at nogle af de her termostater har en begrænsning inde bagved? Og hvad gør jeg i så fald ved det? Kan jeg selv skifte et par termostater, eller skal jeg have en VVS'er til at skifte nogle pakninger eller rørdele eller hvad det nu er? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle termostater kan nedjusteres så de ikke giver fuld flow, som jeg husker findes der termostater, beregnet til 1 strengs systemer, som der er mere flow igennem.
Men har du prøvet at afmontere termostathovedet, og skrue stiften ud, stiften skal gå let og have fuld vandring, så tager du en stjerneskruetrækker, eller andet der ikke er skarpt, og motionere membranen ind gennem hullet hvor stiften sad, der kan komme lidt vand, men det er ok.

Fra en anden tråd, men ja det er der du skal trykke, for at motionere membranen..


Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har haft termostathovedet af på den radiator, der måler 35 grader på max. Den kunne nemlig drejes af - den på gulvvarmeshunten skal skrues af, og så blev jeg bange for at ødelægge noget :) Jeg kørte stiften lidt frem og tilbage, og jeg syntes nok, de ikke flyttede sig så langt, men den gik fint tilbage af sig selv. Jeg har ikke prøvet at skrue den ud, for jeg var ikke sikker på, om det var noget, jeg kunne, mens der var vand i systemet. Men det kan jeg da prøve!

Kan jeg godt gå ud fra, at termostaten i shunten er fuldstændigt som på en radiator? Jeg kan ikke komme til at ødelægge noget ved at skrue termostathovedet af? - jeg tænker blandt andet på, at den har en temperaturfølertråd af en art, der forbinder den med røret på den anden side af pumpen.
Umiddelbart vil jeg mene at du skal have cirkulationspumpen der føder det det hele skruet op til at yde noget mere (den må vel sidde ved varmepumpen).

Når din gulvvarmeshunt ikke kan komme højere op, så skyldes det i mine øjne, at der for lidt tryk frem mod shunten, - derfor bliver der ikke lukket tilstrækkeligt med varmt vand ind i shunten, så det kan hæve temperaturen.
Det er simpelthen nemmere for pumpen i gulvvarmeshunten at pumpe rundt med vandet i slangerne fremfor at tage mere varmt vand ind.

Fordi når shunten skal tage mere varmt vand ind, så skal den også presse en tilsvarende mængde ud gennem returen tilbage til varmepumpen, - og hvis "hovedcirkulationspumpen" ikke yder nok, så er det nemmere bare at køre rundt med vandet i gulvvarmekredsene i stedet.

Da din fremløbstemperatur nu er 50 grader i stedet for 75 grader, så skal der naturligt nok flyttes en langt større mængde vand, før end der flyttet den samme varme/energi-mængden som førhen. Og huset har jo stadig brug for den samme mængde energi for at kunne "holde varmen".

Jeg har selv pillefyr, men mit fremløb til radiatorer og gulvvarmeshunt er shuntet ned til 50 grader, - og det kan sagtens holde huset varmt. Så det er jeg ret overbevist om også vil kunne lykkes ved dig, - du skal nok bare lige have hævet flowet i dit system.
Du kan roligt tage termostaten ved gulvvarmen af, bare du passer på det tynde rør til føleren ikke lider overlast, bliver knækket. For det er rigtigt, at stiften kunne jo sidde fast på den.
Nu var jeg lige ude og kigge ved pumpen, og cirkulationspumpen derude står på auto, og jeg kan godt ændre den til at være fast på den højeste indstilling, men jeg kan se, at effekten er den samme. Det ser ud til, at jeg må prøve at kigge på termostaten ved shunten.

Jeg vil i øvrigt sige med de 50 grader, at det er noget vi er endt på, fordi vi justerede temperaturen direkte på pumpen, når vi syntes det var for koldt. Jeg tror, at hvis bare shunten gad lukke vandet ind i gulvvarmesystemet, så burde vi altså kunne klare os med noget mindre.

Den måde det virker på nu er jo sådan set det modsatte af, hvad vi var blevet forberedt på, før vi fik pumpen - at det ville virke supergodt med gulvvarmen, men vores radiatorer kunne vise sig at være for små.
Annonce
Nu har jeg haft termostaten af ved gulvvarmen. Jeg ved ikke, hvor meget der skal til, før stiften har normal bevægelighed. Jeg kunne vel bevæge den en mm eller to. Det kan sagtens være normalt. Jeg skruede pakningen ud og kørte stiften lidt ud og ind, til der kom lidt grums ud. Jeg kørte også det der, som stiften bliver trykket ind i, frem og tilbage. Der kom vel en deciliter vand eller to ud. Så samlede jeg det hele igen. Jeg har efterfølgende ventet et par timer, og jeg tror desværre ikke det gør nogen forskel for temperaturen på gulvvarmen. Hvis noget har vi sneget os fra 32 til 34 af at jeg ændrede pumpen på shunten fra medium til høj ydelse.

Så nu synes jeg faktisk, at jeg er lidt lost!

djaydjay, du nævner det her med at få den centrale cirkulationspumpe til at yde noget mere. Den kører jo så desværre allerede på max. Er der en løsning, hvor jeg simpelthen får installeret en stærkere pumpe? Er det her noget, hvor jeg faktisk bare skal tage fat i min VVS'er og prøve at få ham til at troubleshoote på det?
Hvordan er din vvb koblet på systemet ?
Er der noget som begrænser flowet gennem denne, når den er varmet op ?
Vand løber altid den nemmeste vej, så hvis det er nemmest blot at cirkulerer gennem vvb og tilbage til varmepumpe, så vil hovedparten af vandet tage denne vej.

Hvis det er en alm cirkulationspumpe, der sidder der, - så tror jeg ikke det hjælper at skifte til en større. Den bør sagtens kunne levere det fornødne, - der må være noget som driller et sted.

Lyder også lidt tricky med det grums ved termostaten, der skal jo mikro lidt til spærre for flowet i sådan en ventil, da lysningen i den er meget lille. Det er jo ikke utænkeligt at der er løsnet noget skidt i forbindelse med ombygningen fra pillefyr til varmepumpe.

Måske nogle billeder vil hjælpe, om ikke andet så kommer der lidt nye øjne til at se på det.
Det er sjovt du nævner varmtvandsbeholderen, for jeg har faktisk lige her til aften opdaget, at nogen - vi nævner ingen navne, men vores 2-årige er under mistanke - har knækket termostaten under vvb af! Den der tråd fra termostaten er stadig sat i, men selve termostaten hænger bare. Vandet i beholderen bliver primært varmet med elpatron, men det er sat op sådan at varmepumpen supplerer med det den kan. Giver den måske bare fuld skrald gennem vvb i stedet for at gå i gulvvarmen så? Det ville passe med tidspunktet. 

Er der noget jeg skal være obs på hvis jeg køber en ny termostat? Og kan man godt selv installere den der temperaturmålertråd? Det ligner umiddelbart at den bare et skruet i bunden af beholderen. 
Nu er der jo lige gået nogle uger, så jeg tænker, at jeg vil give en lille opdatering. Om ikke andet så kan det jo være nogen andre har et lignende problem engang.

Helt akut viste det sig, som jeg også skrev, at vores yngste havde knækket termostaten under varmtvandsbeholderen af, hvilket fik alt varmen til bare at blive kørt ind gennem den og så tilbage igen i stedet for ud i resten af underetagen. Vi fik en VVS'er til at sætte en ny termostat på, og det løste den del af problemet.

Grundlæggende tror jeg dog, at årsagen til, at det kunne lægge vores system totalt ned var, at vi helt generelt ikke havde nok tryk på. Det viste sig nemlig, at vi havde et loop ude ved vores buffertank. Som jeg forstår det, kørte vandet ud af buffertanken mod huset og så tog en del af vandet en u-vending tilbage ind i buffertanken igen sammen med returvandet. Det havde to effekter: dels udnyttede vi ikke varmepumpen optimalt, fordi der ikke blev sendt nok vand derud, og dels blev rigtig meget af trykket i systemet brugt på at sende vand rundt i loopet i stedet for ind i huset. Det eneste der skulle til for at løse det var, at jeg lukkede for en bypass-ventil.

Nu har vi varme igen! Hvilket også nåede at blive rimelig tiltrængt inden vi fandt løsningen. Det er ikke ligefrem den sjoveste sæson at have et koldt hus på. Men det er vel også derfor, det er på det her tidspunkt, man opdager den her slags ting.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis