Forlængede reglar

Til et meget simpelt projekt med et hegn rundt om en terrasse, indgår der nogle langsgående reglar til at bære de lodrette hegnsbrædder. Terassen er godt 5 meter lang, så det skal reglarne også være, men den længde har min trælast ikke, så jeg skal sammenføje to reglar.
Jeg vil helst prøve om jeg kan lave sammenføjningen "usynlig", hvis det bliver lige så stabilt og holdbart som at skrue det sammen med beslag. (Det hele skal alligevel males til sidst, så problemet er ikke stort.)
Er det en skidt ide at lime to reglar sammen? -Kommer det med tiden til at gå fra hinanden, så jeg må lave det om for at kunne holde ud at se på det? Jeg forestiller mig at lave et skråt snit for at få en større limet overflade, og måske sætte dybler i. (Skitse vedhæftet.)  
Hvad siger panelet?   
Må det forventes at blive mindre holdbart og stabilt at lime, end at skrue det sammen? (Styrken er ikke så afgørende, fordi reglarne bliver skruet fast i stolper undervejs.)
Gør dyblerne nogen forskel?

(Tillægsspørgsmål. Hvad hedder reglar i ental? Jeg synes jeg både har set "en reglar" og "en reggel".)

 

Bær over. Jeg er nybegynder. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver noget skidt med begge dine løsninger. Køb dem i den rigtige længde. Bygma har dem op til 540 cm. Det er der sikkert også andre der har eller kan skaffe hjem.
Hvis du gør det rigtigt første gang, gør du det også nemmere for dig selv.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Som Jens skriver er det langt bedre at købe den rigtige længde...

Skal du endelig lave en samling er dine forslag ikke effektive, alene af den grund at endetræ mod endetræ er rigtigt dårligt at lave samlinger mod fordi limen ikke vil være effektiv.
Du kan lave en tømmersamling, som bruges fordi du får en meget stor anlægsflade, så limen har noget at "bide" i der ikke er endetræ.
   
Jeg vil mene at den hedder en reggel.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvis regel alligevel skal skrue fast i stolper, så kan du vel lav samlingen bag stoplen? Så bliver den vel skjult af hegnsbrædderne?

Regel i ental, reglar eller regler i flertal jf. ​https://dsn.dk/noid/?q=regel​​​


En fransk sløjfe. Det er rigtig tømrerarbejde.
Men ellers samling på en lodret stolpe.

fase
Rent styrkemæssigt er det dårligt at samle over en stolpe. Man skal samle ca over 1/7 del punktet ude i faget lissom når man lægger åse op på spær.  Forudsat at de lodrette ik skal røre ved bunden / terrassen. Men kan heller ik se andet end at det stort set vil blive skjult af træværket Hvis det er lavet pænt. den samling du viser i starten  er fin hvid du i stedet for dyvlerne sætter to skruer vinkelret på samlingen fra oven og fra undersiden. Og så skruet ind i de lodrette brætter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak, allesammen!
Jeg tror det er fastslået at den samling er en skidt ide. 😄
Og jo, den kan sådan set godt skjules bag en af stolperne. Sådan bliver det sikkert, hvis jeg ikke spænder den fulde længde ovenpå Aygo’en.

(Men jeg bliver nødt til at se om jeg kan finde ud af at lave en fransk sløjfe / tømmersamling ved en anden lejlighed.)

​=) Ole


Bær over. Jeg er nybegynder. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også