Renovere ydervægge i gammelt bjælkesommerhus

Har et gammelt sommerhus, som jeg overvejer hvad vi skal gøre ved. At bygge nyt er en dyr omgang fordi det ligger svært tilgængeligt. Et tilbud fra Skanlux skulle have 250k kr bare for adgangsforhold.

Derfor overvejer vi andre muligheder. Eks at renovere det nuværende og bygge et lille anneks bagved for at få noget mere plads.

Huset er bygget i 1950 af nogle store lodrette grove bjælker (10x12cm). Har fået at vide at det er gamle sveller fra en jernbane i nærheden der blev nedlagt i 30rne. Men synes de er for små til det. I mellem bjælkerne er der indsat "værk". Tagkonstruktionen (spær og tag) er fra 1980'rne .

Er der nogen der har nogen ideer til hvad man kunne gøre med ydervæggene?

Har tænkt på at sætte 45mm isolering på inder- og ydersiden. Vindspærre udenpå og en ny ventileret træbeklædning yderst. Inderst (måske) dampspærre og fibergips/træbeklædning.

Er det helt i skoven?

Eftersom tagkonstruktionen er ok,  men bjælkerne nogen steder begynder at smuldre, så tænkte jeg også på om man kunne udskifte væggene og lave en ny ydervæg af 145x45 reglar. Måske beholde endevæggene (og isolere dem som ovenfor) fordi de er så høje.

For at bibeholde tagkonstruktionen, så måske tage en meter af gangen og udskifte de gamle bjælker med en ny reglarkonstruktion lidt efter lidt.

Er det muligt?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er gamle jernbanesveller, så er de sandsynligvis imprægneret med creosot, der er sundhedsskadeligt, prøv at Google “ gamle jernbanesveller” at lukke gamle smuldrende bjælker inde bag en ny beklædning er ikke nogen god ide, det eneste fornuftige er at rive det hele ned og bortskaffe det som miljøfarligt affald.
Jeg har gravet i det med Creosot og det burde ikke være et problem. Specielt så længe det ikke bruges indenfor eller hvor der er risiko for berøring. Hvis det sidder bag en facade og der er dampspærre indenfor, så tror jeg ikke det giver nogen udfordring.

Citat fra Miljøstyrelsens hjemmeside:
"
Brugt træ, behandlet med creosot
Træ, som er behandlet før 31. december 2002, må som udgangspunkt markedsføres og anvendes, når træet tidligere har været i brug og det bliver markedsført på brugtmarkedet til genanvendelse.
Det er dog forbudt at bruge dette træ:
  • Inde i bygninger, uanset formål
  • I legetøj og på legepladser
  • I parker, haver og udendørs faciliteter til rekreative formål, hvis der er risiko for hyppig hudkontakt
  • Til havemøbler
  • Til beholdere til dyrkning eller til emballage eller andet der kan komme i kontakt med råvarer eller færdigprodukter til fødevarer eller foder.
Det betyder for eksempel, at gamle jernbanesveller kun må bruges i private haver, hvis der ikke er risiko for hyppig hudkontakt.
"
@Solaris: Et alternativ til at rive det hele ned, vil i øvrigt være at fjerne bjælkerne fra huset og erstatte dem med en reglar-baseret konstruktion - som jeg også skriver i OP.
Når det er muligt at bygge en metro under København, så er det vel også muligt at skifte bjælkerne enkeltvis under et tag, men nemt er det ikke, og der skal mange dyre regler til. hvis tagkonstruktionen er i orden, så kan du jo skille den forsigtigt og genbruge den på det nye hus. Hvis du vælger at skifte svellerne, må løsningen være at sætte 100x100 mm stolper i hjørnerne, og 50x100 regler i mellem med en afstand af ca 60 cm og så sætte vandret beklædning op på disse, men det kræver at du understøtter taget så det ikke falder ned i hovedet på dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis