Hjælp til at identificere ledninger

Hej

Håber der er en elektriker der kan hjælpe her.

Er ved at renovere bryggers og har flyttet strømmen der gik til vaskemaskine og tørretumbler over på en anden væg.
Er der en der kan indentificere hvad der er hvad på billedet af eltavlen? Den sorte går jeg udfra er nul ledningen.

Kan denne gruppe både trække vaskemaskine/tørretumbler og gulvvarme styring og pumpe?

Hej Håber der er en elektriker der kan hjælpe... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er en (gulgrøn) jordledning i kablet, vil jeg anbefale at få kablet skiftet ud med et femleder kabel. 5G2,5mm, eller større afhængig af sikringsstørrelsen.
Den blå ledning er ikke lyseblå og kan derfor godt bruges som fase. Da din installation blev lavet, var nullen sort, og det bør du bibeholde, eller endnu bedre få skiftet kablet ud til et med jordledning i.
Om det er lovligt at undlade jorden og kun have HPFI relæet som beskyttelse kommer an på, hvornår tavlen er skiftet.
Selvom det skulle være lovligt kun at have HPFI relæet som beskyttelse mod at komme til skade ved overgang til stel, kan jeg love dig, at udløsning af relæet medfører et så kraftigt stød, at du ikke glemmer det de første par uger.


fase
Nightmartin skrev den 18-01-2021 11:06:45

El tavle er udskiftet af en autoriseret el installatør for en del år siden, han har nok bare sat dem som de sad i den gamle for ikke også at skulle skifte rundt ved vaskemaskine. Den er nu koblet fra og jeg har flyttet kablet fra en væg til en anden. Jeg bytter den sorte og blå rundt på jeres anbefaling. Der er efter hvad jeg kan se ikke trukket jord med ud - er dette lovligt eller skal jeg have elektrikeren til at koble det på når han kommer og skal sætte vaskemaskine osv. til?

 Så vil jeg godt have lov til at sige undskyld for at gå udfra at det var noget du havde bikset sammen selv :-)

maynardj skrev den 18-01-2021 14:54:01

 Så vil jeg godt have lov til at sige undskyld for at gå udfra at det var noget du havde bikset sammen selv :-)

Det er sku helt okay 😊 kan godt finde på selv at prøve at sætte vaskemaskine osv til men eltavlen tør jeg ikke pille ved.

Når du har flytte installationen " fra en væg til en anden" så er det ny installation, og der skal være jordleder med i kabel / rør.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu vil jeg helst ikke blande mig, når jeg ved, at der er eksperter på spil i denne tråd, men kan dog ikke undlade et lille pip. Når der er brugt nul til sort her, bør man vel bibeholde det, som S. Fabrin også er inde på.
Jeg ville gøre det ud fra den betragtning, at hvis den sorte er nul her, så er sort vel gennemgående nul i hele huset, hvorfor det skal bibeholdes for at være ens over det hele.
Eller er jeg helt på vildspor her?

Kurt B. Andersen
Annonce
Nej du er overhovedet ikke på vildspor, men hvis kablet bliver fornyet skal det forbindes efter den ny norm, som foreskriver at nullen skal være lyseblå. En elektriker burde være i stand til at skelne, og skulle der være tvivl så mål spændingen.

fase
Jeg bibeholder det som det er men kunne jo godt tænke mig at der var jord med ud og kan næsten se at der ikke er jord nogen steder i alle husets kontakter efter som hvad jeg vil mene er 'jord boksen' er helt tom?
Et er at du laver autoriseret arbejde, men du kunne da i det mindste lav det lovligt. Det ser heller ikke ud til at der er en jordforbindelse i tavlen. Det skal du så også have lavet, eller hvordan ser det ud med det?

fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2021 20:43:06

Et er at du laver autoriseret arbejde, men du kunne da i det mindste lav det lovligt. Det ser heller ikke ud til at der er en jordforbindelse i tavlen. Det skal du så også have lavet, eller hvordan ser det ud med det?

Hvis du læste tråden ville du opdage at jeg ikke selv har lavet det men at el tavlen er skiftet af en autoriseret for mange år siden.

Det jeg henviser til er, at du vil bibeholde det som det er, og dermed mener du sikkert også kabelføringen med den manglende jordforbindelse. 

fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis