Hjælp til at identificere ledninger

Hej

Håber der er en elektriker der kan hjælpe her.

Er ved at renovere bryggers og har flyttet strømmen der gik til vaskemaskine og tørretumbler over på en anden væg.
Er der en der kan indentificere hvad der er hvad på billedet af eltavlen? Den sorte går jeg udfra er nul ledningen.

Kan denne gruppe både trække vaskemaskine/tørretumbler og gulvvarme styring og pumpe?

31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis jeg ser rigtigt er der en blå, det er nul.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Den sorte er nul. Der står også N ud fra klemmen på gruppeafbryderen!

Gruppeafbryderen er en trefaset 13A gruppe. Om 13A er tilstrækkeligt kommer an på strømforbruget på din vaskemaskine og tørretumbler. Men vaskemaskine og tørretumbler kan tilsluttes hver sin fase. Den sidste fase kan du så bruge til gulvvarmestyring og pumpe. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

I den aktuelle montering er sort nul. Men for fremtidige montører ved vaskemaskine m.m. kunne man jo bytte det om.
Altså bytte om på sort og blå både her på sikrings gruppen. Jeg kan godt se at den blå ikke er lyseblå, men det vil alligevel give anledning til mindre risiko for fejl montering.
Jævnfør svar fra PeterR som med det samme tror det er nul bare fordi den er blå.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Okay de to hvide og blå er lige nu blot faser? Jeg havde forventet en var jord men det er måske fordi det er et gammelt 60'er hus?
Så anbefalingen er 1 fase til vaskemaskine, 1 til tørretumbler og den sidste til pumpe/styring? Og så lige bytte sort og blå inden 😊
Jordledning kommer ikke i sikrings gruppe. Den skulle gerne være monteret i en klemme et andet sted. Hvis du slet ikke har nogen jordledning så er det på tide at få trukket nyt kabel eller nye ledninger i røret. Sort og blå skal naturligvis byttes ude ved vasemaskine m.m. også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 17-01-2021 23:02:41

I den aktuelle montering er sort nul. Men for fremtidige montører ved vaskemaskine m.m. kunne man jo bytte det om.

 Ikke helt forstået. "Kunne bytte det om". Det skal vel byttes om eller kan man bare lave sine egne farvekombinationer på trods af der er en blå ledning tilgængelig? :-) At have en blå som fase lyder for mig lidt farligt, også set i forhold til trådstarters spørgsmål gennem tråden.

Nightmartin skrev den 17-01-2021 23:13:01

Okay de to hvide og blå er lige nu blot faser? Jeg havde forventet en var jord men det er måske fordi det er et gammelt 60'er hus?
Så anbefalingen er 1 fase til vaskemaskine, 1 til tørretumbler og den sidste til pumpe/styring? Og så lige bytte sort og blå inden 😊

 Jeg kan ikke lade være med at undre mig over dine spørgsmål set i forhold til du har en sikringsgruppe hvor blå sidder et sjovt sted. Er det noget du selv har lavet? Jeg har på ingen måder noget imod at folk selv roder med ting som er autorisationskrævende, men det kræver at de ved hvad de laver og det er det jeg tillader mig at stille spørgsmålstegn ved. Det er ikke for alle at rode i en eltavle.

Ledningsfarver tyder på at det er en meget gammel installation ud til vaskemaskine. Den blå er ikke så lysblå som de nyere som ses længere oppe  i tavlen.
Og ja spørgsmålet omkring jordledning tyder på lav forståelse for elinstallationer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis huset er fra tresserne var nullen altså sort og fasen kunne udmærket være blå. Om den blå skal udnævnes til at være nul og dermed skal flyttes til pladsen med den sorte kan diskuteres. I mange år har nul været lyseblå, og i dag må den kun bruges til nul.
Sommetider sidder jeg i dyb undren over, hvad der udføres af el med et minimalt kendskab til el.

fase
El tavle er udskiftet af en autoriseret el installatør for en del år siden, han har nok bare sat dem som de sad i den gamle for ikke også at skulle skifte rundt ved vaskemaskine. Den er nu koblet fra og jeg har flyttet kablet fra en væg til en anden. Jeg bytter den sorte og blå rundt på jeres anbefaling. Der er efter hvad jeg kan se ikke trukket jord med ud - er dette lovligt eller skal jeg have elektrikeren til at koble det på når han kommer og skal sætte vaskemaskine osv. til?
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis