Forskallingsbrædder vil ikke sidde fast i lof

Hej alle.
Vi er i gang med at skulle lave et gipsloft i vores køkken i en gammel Københavner-lejlighed på Nørrebro.

Vores køkken har et loft som består af bjælker og siv, og derefter er der et pudset gammelt loft. Dertil er der monteret et par tynde forskallingsbrædder (mellemrum på 45 cm), som vores tidligere loft (spånplader). I forbindelse med at vi skulle have trukket noget elektricitet besluttede vi os også for at få et gipsloft i stedet.

Vi har dog en udfordring med at montere nye forskallingsbrædder imellem de gamle, da skruerne ikke vil hænge fast i bjælkerne, overover det pudsede loft. Er der nogen som ved hvad årsagen kunne være til det?

Vi er meget nye i at gør-det-selv, så alle gode råd mødes med kyshånd.

Med venlig hilsen Luna
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til 🙂

Kan I uploade et par fotos? Det letter, nogle gange, forståelsen 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

her får du et hvor jeg forklarer :)
Måske skyder jeg helt skævt, for jeg kan ikke se nogen bjælker på foto 🤔 og måske gentager jeg blot, hvad I selv har prøvet.. 
Hvilken vej ligger bjælkerne?

Vinkelret: Find en skrue på to gamle brædder, og sæt skruen i Det nye bræt, på linje mellem de to gamle, der bør bjælken ligge.

Parallelt, Tjah, måske to lag forskalling på kryds?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nu så jeg foto, med forklaring 🙂
Har du prøvet lige mellem fin tekst "bores" og i næsten ovenover (altså set på dit foto)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Tusinde tak for svar.
Først og fremmest, bjælkerne ligger oven over det pudsede loft (det gule loft). Men vi ved ikke rigtig hvilken vej bjælkerne ligger.

Vi har prøvet at sætte skrue i, ved at følge skruerne fra de gamle brædder.
Hvad tænker du med at ligge det næsten ovenover?

Det skyldes at der er mellemrum mellem de gamle brædder som rør pudsen sidder på, og at i så rammer lige i mellem to brædder.
Tag en syl eller et bor og prøv lidt mere til enten den ene eller anden side af der hvor i havde tænkt jer at bore, så finder i hurtigt "noget at bide i" . Brædderne sidder med maks 1-2 cm hul i mellem.

I øvrigt er det ikke nødvendigt at bore, men bare bruge nogle godt lange skruer, for på den anden side at pudset er der træ, og pudset holder ingenting.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for svar :) Det giver rigtig god mening.

Vi vil prøve det. Men vi synes også det virkede som om vi ikke kunne skrue det ordentligt op. Skal man have en speciel stærk skruemaskine til det?

Mange tak. 
Du skal vælge skruer der er uden gevind på den del der sidder i forskalling. Så trækker man bedre forskalling opad.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis