Nu Siemens kontaktor 5.5. - 230v og ny Siemens termorelæ

Hej med Jer - jeg har forsøgt at læse mig side op og ned herinde omkring kontaktor osv. Har ligeledes forsøgt at skrive til nogle af Jer der virkelig giver råd bla S.Fabrin og ev elmand - men da jeg er nyoprettet kan jeg ikke sende privat besked før efter et døgn.Jeg har en ældre Becum Elektra kompressor som før har kørt på 380v (400) men havde brug for en ny kontaktor og termorelæ... Jeg blev anbefalet at købe dette Siemens sæt selvom det var 230v (så skulle jeg bare huske en 0 til spolen) meeennn...
Der stoppede hjælpen også pt og jeg kan jo ikke bruge den gamle sammenkoblingsmetode uden at brænde det nye af... nogen som kan hjælpe med en forbindelse guide ???
De billeder der er tegnet og skrevet på papir er den gamle måde det var sat sammen - altså elmotor, stik, kontaktor,termorelæ og pressostat.

Billede er af det nye sæt med kontaktor og termorelæ.

Jeg har min gamle kompressor hvor en gammel relæ faldt sammen. Jeg har så købt en nyt Siemens kontaktor 230v og et Siemens termorelæ der kan dække de 8.4A.

Elmotor sidder der det 4 ledet kabel i klemdåsen. Så er der der et 5 ledet kabel med stikprop Samt en 3 (5) ledet fra pressostat Disse mødes i kapslingen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Ja så må jeg jo prøve at hjælpe dig. Du mangler en nulleder når du har relæ med 230V spole. Jeg ser godt at der er en lyseblå i dit tilgangs kabel men farven gør den ikke til en nulleder. Så du skal sikre dig at det findes i din stikkontakt og så skal der en 5 leder kabel som tilgang.
De 3 faser monteres i L1 - L2 og L3. De 3 ledninger til motor i T1 - T2 og T3
Styrestrøm skal igennem pressostat og termorelæ kontakt i nederste del af relæet ( klemme 95 og 96 )
Spolen A1 og A2 skal have 230 v.
Montering er så: Den brune til pressostat i L1 ( fase) og den blå fra Pressostat ( tændledning) i 95  En lille stump ledning fra 96 og til A2 ( spole ) 
Så mangler vi blot nulleder i A1 (Spole)
Så skulle det virke, men du tester om motor går i stå når dy trykker på den røde knap på termorelæ. Og så aflæser du motorens strømforbrug ( 8,4A ) og det indstiller du termorelæ på. 
Jordledninger samles i den faste klemme der er i bunden af kassen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Stor tak for din tilbagemelding.

Jeg har lavet en amatør skitse for der viser hvad jeg lige forstår med din fine forklaring.

I tilganskabel er der 5 leder.
Brun - sort - grå - blå - jord.

Jeg ændre blå til 0 i cee stik og ligeledes vægmonteret stik og ligeledes ændre de 3 faser farver så de stemmer overens i L1/L2/L3 - cee stik og vægstik.
Er dette korrekt ?
Jord samles i den beregnet klemme i kapslingen og jeg har justeret "uret" til 8.4/8.5 A
Du skriver at du flytter blå til Nul i vægkontakt. Det er noget mistænkelig. Hvor flytter du den fra ? og hvad mangler så ?
Den bliver jo ikke en nulleder af at blive flyttet. Du skal være sikker på at det er monteret korrekt der hvor det kommer fra. Måske gruppe tavlen.
Du skal være sikker på at der er nul på den blå i vægkontakt OG at der er 3 faser. og naturligvis jordledning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis