Multimeter Prober - fjerne plastik i bunden?

Hejsa folkens.
Jeg er ved at teste et multimeter der kom med prober hvor der er plastik på spidsen af metallet.  Kan det passe at det skal skæres helt for at metallet har kontakt til metallet ned i multimeteret?. Jeg undrer mig lidt fordi multimeteret kan godt måle DC Volt med proberne der har plastik i bunden men ikke AC Volt. Hvis jeg smider et par prober uden plastik i bunden kan det godt måle AC? Skal plastikken på igen efter brug for at forhindre rust / oxidation of metal? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa folkens. Jeg er ved at teste et multimeter... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du mangler lige lidt i din el-teori. Det kan du klare en del af ved at læse et års tid.    . Dine ledninger kortslutter ikke ved høje spændingsmålinger uanset om plastikken er der eller ej. De sidder i målebøsningerne.
Amperemetre kan være lavet på flere forskellige måder alt efter formålet med dem. Dit amperemeter måler over en strømtransformer, hvor den ene vinding er den ledning, der går gennem tangen. Tangen er kærnen i en transformer, hvis sekundærside er dit instrument. Begge sider, der mødes, er metal. Om det har indflydelse på målingen med voks på fladerne, får du til opgave at finde ud af ved at måle med og uden voks.  

fase
S. Fabrin skrev den 18-01-2021 14:53:31
 Dit amperemeter måler over en strømtransformer, hvor den ene vinding er den ledning, der går gennem tangen. Tangen er kærnen i en transformer, hvis sekundærside er dit instrument. Begge sider, der mødes, er metal. Om det har indflydelse på målingen med voks på fladerne, får du til opgave at finde ud af ved at måle med og uden voks.  

Nu måler instrumentet både DC og AC, så hypotesen om en strømtransformator holder vist ikke. Der er nærmere tale om en Hall sensor.


Jeg er i den lykkelige situation at være i besiddelse af et sådant instrument, og jeg kan love dig, at når strømtangen bliver åbnet faldet visningen til et pænt velformet 0. At DC ikke kan måles med en strømtransformer, kan vi hurtigt blive enige om. Vi er også enige om at DC målingen med næsten 100% sikkerhed bliver målt med en Hall sensor. I øvrigt er måling af DC i området nogle få Ampere for slet ikke at tale om 1A og derunder næsten nyttesløst. Min anbefaling til trådstarteren var også at købe et almindeligt multimeter.

fase
Du har ret S. Fabrin, jeg mangler masser af El teori og erfaring og er glad for jeres hjælp her inde :)
Jeg læste om Amperemeteret og transformere og tror jeg er i stand til at forstå det bedre. Hvis selve ledningen der løber igennem amperemteret tæller som en "snoning" rundt om en transformer, så danner ledningen via elektromagnetisme strøm i transformersnoningerne i amperemeteret.  Jeg lavede en tegning.  En transformer med en enkelt snoning på den ene side og 5 snoninger på den anden, ville generere strøm med 5 gange så høj spænding og men kun 1/5 del ampere. Hvis man kobler transformeren til en resistor med kendt modstand og kan måle spændingsforskellen over den kan man udregne hvor meget strøm der løber igennem den.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Okay den vil jeg få kigge lidt mere på :)  Jeg undersøgt lige Hall Sensor og The Hall Effek. Det er ret genialt. Så fordi DC ikke skaber et magnetfelt  i spolen (kun AC) så bruger man to magneter og en metalplade  som strømmen løber igennem, og der opstår en pændingsforskel i pladen som kan måles. Paint tegninger er fantastiske med Trackpad og Trackpoint, en stor fornøjelse at tegne dem :D
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, Ohms lov er grundlaget for beregninger i den dagligdags elektronik. Derefter kommer teori om spændinger og strømme med em eller flere faser. Matematik er også godt at kunne.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis