Trække netværkskabel i nybyg over loftet

Hej

Sidder og researcher trækning af netværkskabler ved nybyg da vi gerne vil bygge i år.
tanken er masser af tomrør fra alle rum op til loft og så fra teknik op tll loft og så trække kablerne imellem der selv.
MEN, hvis elektriker laver tomrør op til loft/gangbro og jeg så selv trækker kablet over loft og ned i teknik - så kommer de til at løbe oppe ved gangbroen, dvs over isoleringen og så ned i varme rum. Er det et problem eller vil der ikke kunne dannes kondens på kablerne som så drypper fugt ned i tomrørene, men evt. fugtproblem til følge ?
Jeg kan jo ikke lægge dem under isoleringen da spærene går på tværs ?

Nogle som har billede af hvordan de evt har gjort ? eller kan/bør gøres ?

Jannik

p /p
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver sikkert ikke et problem med kondens fra kablerne gennem rørene til udtagene. Skulle der mod forventning dannes kondens, kan du lukke røret i den kolde ende med en skumgummiprop.
I enden ved teknikrummet kan du sætte en kabelkanal op, som ligeledes lukkes på loftet med skumgummi. Skumgummiet gør, at der ikke cirkulerer luft.

fase
Man også stoppe et lille stykke rockwool i rør ender. Det er rigtig at der godt kan sive lidt kondens ned i tom rør. Man laver typisk 2 x forskalling under spær for at få plads til installationer m. kabler, el-dåser og evt. spots
. Så der er også plads til netværks kabler der.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og lige et tip, når du har dem til at lægge rør, som de ikke selv skal bruge, så hold lige lidt øje med det hele, da man kan være lidt frisk med rørføringen, som så gør det besværligt for dig at trække kabler. Solid core netværkskabler holder ikke til hvad som helst.

Taler af erfaring her og jeg måtte ud i et par udskiftninger inden jeg kunne få gigabit igennem - alt kørte fint på 100mb.

Angående kondens så har jeg holdt alle mine rør over spærfoden, men under isoleringen - det er så heller ikke nybyg.
Synes du skulle føre alle rør under dampspærre for at holde huser “tæt”. Alle rør føres så til teknikrum.

Søren O
Jeg tænker at trække 1 COAX og 1 Netværkskabel i 1 rør til hvert rum til bag TV og så en Unify FLex switch til at køre videre til flere Devices derfra så man ikke skal trække et kabel fra teknik til PS5, TV, Reciever osv. helst i gulvet, men ellers via loft

tænker CAT 6a S/FTP er rigeligt - men er det stift at trække - vil se om man kan få adgang til at trække dem så snart der er kommet vægge op og tag, så man har nemmer ved at komme til. Udover dette, Netværkskabel til andre stratetiske steder i huset hvor det forventes, samt rør til 7.1.4 surround i stuen

p /p
Er der noget at bruge coax kabel til i disse moderne tider.
Netværkskabel er meget let at trække i rør.
Lidt afhængig af byggemetoden, så kan dåser indmures af mureren under opmuring. Så kan rørene trækkes op i hulmur. Du skal så huske at bore ind i væggen et lille stykke nede, så dampspærre kan limes fast til væggen oven over rørgennemføringer. Men der skal også være plads til forskalling afhængig af loft typen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis