Rektangulært hul i køkkenvæg

Hej!
Jeg har pillet mine overskabe ned i mit køkken. Bag det ene skab fik jeg mig lidt af en overraskelse. Der var hvad der ligner et stort ventilationshul. Jeg bor i en gammel Københavnerlejliged. Hvis jeg kigger ind i hullet, kan jeg se lys for enden.
Hvad har det været brugt til og hvad er normalt at gøre med det nu? Det virker ikke super effektivt
Optimalt set vil jeg gerne have det blændet, men er det lovligt? Her er hullet i væggen.
Her ses røret op til taget:

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hullet har jo reelt været blændet af med overskabet, så set en prop lavet af flamingo i hullet.

fase
Tak for svaret! Havde også tænkt at jo ikke vil ændre noget, om det sad et skab eller om jeg blænder hullet. Ved dog ikke om det er lovligt at blænde sådan et hul?

Jeg skal have spartlet hele væggen. Vil det være nok at proppe hullet med flamingo, eller vil der komme fugt på flamingen som vil komme igennem væggen? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fugt på flamingoen? Hvor kommer den fra? Hvis du mener om der kommer fugt fra udluftningen kan det vel ikke efter forsigtighedsprincip ikke udelukkes, men jeg ville have lukket hullet, sparlet det over og malet eller hvad du havde tænkt dig. Om det er lovligt? Spørg viceværten eller hvad sådan en hedder, der hvor du bor.

fase
Perfekt, tak. Jeg tænkte bare om der kunne dannes fugt/kondens på bagsiden af flamingoen, som så kunne trænge igennem flamingoen og spartlen. Men det lyder ikke som om det vil være normalt.

Vedrørende om det var lovligt, tænkte jeg udelukkende ud fra et "byggeteknisk" perspektiv.
Har svært ved at vurdere størrelsen på hullet.
Men en mulighed kunne jo også være at udnytte det til en ventilationsklap, - der vist ofte mangel på disse i de gamle lejligheder. Når emhætten skal suge ud, så skal der jo også luft ind til at erstatte det fjernede.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hullet ligner et standarthul på 10X15 cm.

fase
Muligvis er det alligevel bedre blot at blænde det af, fremfor at suge luft den vej ind. Røret op til taget kunne måske godt være lavet af noget, som måske kunne indeholde asbest.
Der var en overgang, hvor ventilationsrør blev lavet af eternit, som indeholdt asbest.
Et er jo at blæse ud gennem et sådan rør, men ligefrem at suge ind - ahrr, det behøver man måske ved nærmere eftertanke ikke. 
Okay, det lyder ikke rart.

Har lige målt hullet og det er 9cm * 16cm.

Min emhætte kommer bare til at køre med kulfilter, så kommer ikke til at mangle luft i lejligheden :) 
 
Hvad lyder ikke rart? Din emhætte bruger ikke luft udefra, så luk hullet og spartel det over og mal, så kommer der ikke asbest ud i rummet.

fase
Haha, ups. Jeg giver ingen mening på skrift i dag.. Jeg mente, at asbest ikke lyder rart. Men jeg lukker hullet og så skulle det problem være fixet.

Tak for hjælpen, begge to!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også